Fylkesrådsleder Willy Ørnebakk (Ap) åpnet årets samekonferanse med å dra paralleller til regionreformen.

Torsdag 30. november og fredag 1. desember arrangeres Samekonferansen 2017. Her er godt over 100 personer fra hele Nord-Norge fra samiske miljø, politikere og offentlige myndigheter, samt organisasjoner og institusjoner som jobber med samiske spørsmål.

Muligheter følger endringer

Fylkesrådsleder Willy Ørnebakk foretok den offisielle åpninga av konferansen, og brukte deler av sin åpningstale til å dra paralleller til den pågående regionreformen.

- Akkurat nå formes det nye Nord-Norge. Det er spennende, og ikke minst krevende, for vi har alle så mye å kjempe for. Det gir utfordringer, men det gir først og fremst formidable muligheter. En ting vi er grunnleggende enige om er at samfunnsutvikling er jobb nummer én. Det gjelder selvfølgelig også samisk samfunnsutvikling, sier Ørnebakk, og fortsetter:

- Det blir endringer. Endringer gir muligheter. Å slå sammen gjør at noen grenser faller bort, og samene er svært opptatt av at grenser ikke skal skille samenes fellesskap. Det er ikke bare geografiske grenser som endres, men institusjonelle grenser. Vi får færre institusjoner - eller politiske og administrative systemer. Når alle nå får færre store offentlige aktører å samhandle med, så er potensialet der til at vi kan få til mer sammen, sier Ørnebakk.

Hele konferansen direkteoverføres på video. Du kan følge den via Troms fylkeskommunes facebookside og hos Salangen-Nyheter.

Har troa på enighet mellom fylkespolitikerne

Også statssekretær Anne-Karin Olli i kommunal og moderniseringsdepartementet, som holdt innlegg like etter Ørnebakk, peker på regionreformen.

- Med regionreformen reises spørsmål som, naturlig nok, er med på å skape usikkerhet. Noen er bekymret for at egne lokalsamfunn kommer til å miste mye, og det skal vi lytte til. Med det sagt, har jeg tiltro til at fylkespolitikerne i Troms og Finnmark, sammen med Sametinget, vil finne gode løsninger som vil komme innbyggerne i den nye regionen i Troms og Finnmark til gode.

Her finner du programmet for konferansen (norsk versjon | samisk versjon).

Flere spennende temaer

Blant temaene på konferansen er synspunkter og behov mht innhold i samarbeidsavtaler og regionale planer, perspektiver på den samiske dimensjonen i en ny nordlig region, samehets, fordommer og resiliens, sametingets perspektiv på språkutfordringene og samisk i videregående opplæring i Troms.

Godt oppmøte på samekonferansen.