Diane Nadine Jensen-Connel. Foto: Troms fylkeskommune

Tidligere i år ble Aage Gaups kunstverk "Stigen" (plassert ved Breivang vgs) fra Troms fylkeskommunes kunstsamling lånt ut til utstillingen "Historier: Tre generasjoner samiske kunstnere" på Dronning Sonja KunstStall i Oslo. Utstillingen åpnet den 8.februar og står til 31. august 2019.

KDA-lærer Hilde Therese Bloch (kunst, design og arkitektur) på Breivang vgs laget en oppgave rundt samisk kunst, som skal være en erstatning for kunstverket "Stigen" ut august 2019. Juryen består av en kunstinteressert rektor og lærere med ulik fagbakgrunn: historie, samfunnsfag, religion og kunst. De vil velge ut et verk ut fra satte kriterier til vinner. I tillegg vil vinneren, eller vinnerne, få reise sammen med rektoren og kunstlæreren til Dronning Sonja KunstStall for å se besøke Kunststallen i mai. Utstillingen "Installasjoner inspirert av samisk kunst, kultur og historie» var åpent fredag den 22. mars fra kl. 11:30-13:30 på Breivang vgs.

Ådne Korneliussen og Johanne Blix. Foto: Troms fylkeskommune

Vegar Grådal. Foto: Troms fylkeskommune

Se flere bilder fra utstillingen her.

Troms fylkeskommune er et foregangsfylke når det gjelder registrering av kunst i offentlig eie, og har siden 2004 hatt en avtale med Nordnorsk Kunstmuseum om drift og kunstfaglig oppfølging av fylkeskommunens kunstsamling. Dette for at kunstverk i offentlig eie skal være tilgjengelig for allmennheten, og forsvarlig ivaretatt.
Les mer om Troms fylkeskommunes kunstsamling her.