Troms fylkeskommune har delegert 39,7 millioner kroner til bedriftsrettede lån- og tilskuddsordninger i regi av Innovasjon Norge Arktis.

Den 7. mars vedtok fylkesrådet i Troms å delegere 39,7 millioner til bedriftsrettede lån- og tilskuddsordninger som skal forvaltes av Innovasjon Norge. Onsdag 21. mars møttes fylkesråd for kultur og næring (Ap), Sigrid Ina Simonsen og direktøren i Innovasjon Norge Arktis, Linda Beate Randal, for å diskutere oppdragsbrevet tilknyttet delegasjonen.

Midlene skal bidra til økt verdiskaping i næringslivet generelt, med særlig fokus på små og mellomstore bedrifter og entreprenører.

- Innovasjon Norge Arktis er en av fylkeskommunens viktigste partnere i arbeidet med å skape vekst i næringslivet i Troms, og jeg har stort tro på at de forvalter midlene til det beste for vår region, sier fylkesråd Simonsen.

Fylkeskommunen og innovasjon Norge jobber på hver sin måte med næringsutvikling. Innovasjon Norge arbeider med bedriftsrettede tiltak der de blant annet gir lån eller tilskudd til enkeltbedrifter, mens fylkeskommunen arbeider med tilretteleggende tiltak som kommer flere næringer og samfunnet til gode. Deler av midlene som forvaltes av Innovasjon Norge skal gå til program for kreative næringer som har formål om å styrke utviklingen i de kulturelle og kreative næringene i Troms, og å gjøre Innovasjon Norges virkemidler mer kjent og tilgjengelig for kulturbedriftene. Dette er en satsing som fylkeskommunen og Innovasjon Norge har hatt gjennom flere år.

- Sammen skal vi bidra til å styrke næringslivet i Troms, avslutter fylkesråd Simonsen.