Tilstandsrapporten for videregående opplæring i Troms 2016 er nå lagt fram. Fylkestinget i Troms behandlet denne på desembertingets siste dag, og vedtok å ta den til etterretning.

Her finner du hele rapporten og de andre saksdokumentene fra fylkestinget (sak100/16).

Troms fylkeskommune utarbeider hvert år en statusrapport for videregående opplæring, noe skoleeier er forpliktet til etter opplæringsloven. I rapporten måles skolene opp mot strategiplanen for videregående opplæring i Troms 2014-2017, «Tid for mestring!». Her belyses styringsområdene profesjonalitet, arbeids- og læringsmiljø, gjennomføring og læringsutbytte.

Hovedfunn i rapporten

• Litt over halvparten av elevene i Troms velger studieforberedende utdanningsprogram, her er Idrettsfag og Musikk, dans og drama inkludert.
  • De mest populære yrkesforberedende utdanningsprogrammene i Troms er Helse- og oppvekstfag, Teknikk og industriell produksjon og Elektrofag.
  • Yrkesforberedende utdanningsprogram med færrest elever er Design og håndverk, Naturbruk, Restaurant- og matfag og Bygg- og anleggsteknikk.
  • Det er store forskjeller i gjennomføringsgraden mellom yrkesfaglige og studie - forberedende utdanningsprogrammer.

Profesjonalitet

• Resultater fra elev- og lærlingeundersøkelsen viser at Troms har utfordringer på området vurdering for læring.
  • Majoriteten av lærlingene/lærekandidatene i Troms er fornøyde med opplæringen de får i bedrift.
  • Elevene i Troms vet hvilke regler som gjelder på skolen og de voksne sørger for at reglene følges.

Arbeids- og læringsmiljø

• Elevene svarer at det legges til rette for at de kan delta i elevrådsarbeid og annet arbeid som tillitsvalgt.
  • I Troms er elevene i litt for liten grad med på å foreslå hvordan de skal jobbe med fagene.
  • Majoriteten av elevene og lærlingene/lærekandidatene Troms svarer at de opplever trivsel i opplæringen.

Gjennomføring

• Troms nærmer seg landsgjennomsnittet i gjennomføring.
  • Det er stor forskjell i gjennomføring mellom yrkes- og studieforberedende utdanningsprogram.

Læringsutbytte

• Til tross for nedgang i elevenes totalfravær, ligger Troms over landsgjennomsnittet.
  • Majoriteten av elevene er fornøyde med arbeidsmiljøet. Arbeidsro og elevstøtte er viktige forutsetninger for læring.

Jevnt over opplever elever og lærlinger/lærekandidater i stor grad trivsel og et godt arbeids- og læringsmiljø i opplæringen.