Regional bibliotekplan for Troms 2017-2028 er nå ferdigbehandlet i fylkestinget og klar for å settes ut i livet.

Planen er utarbeidet i samarbeid med kommunene og andre samarbeidsparter. Fylkeskommunen har gjennom Lov om folkebibliotek et ansvar for regional bibliotekutvikling og har som regional planmyndighet ledet prosessen.
-Ei forutsetning for gjennomføring av planen er at det er et fornuftig forhold mellom ressurstilgang og tjenestebehov i kommunene. Målet for planen er gode og likeverdige bibliotektjenester og tilstrekkelig nærhet til tjenestene for alle innbyggere i Troms.

Svaret på hvordan vi tenker å oppnå dette ligger blant annet i tre hovedstrategier: Økt samhandling, kompetanseheving og synliggjøring av bibliotekenes potensial. Vi må dele på ressursene og samhandle for at bibliotekene skal bli de tilstedeværende virksomhetene vi ønsker de skal være i sine lokalsamfunn.

Planen angir overordnede perspektiver, strategier for samhandling, kompetanseutvikling og synliggjøring og innenfor tre tjenesteområder.

• Folkebiblioteket som læringsarena i lokalsamfunnet skal videreutvikles.
• Folkebiblioteket er en lokal kultur- og litteraturarena med lesing og leseopplevelser i sentrum.
• Folkebiblioteket er en sosial møteplass, og bidrar til integrering, demokrati og stedsutvikling gjennom å legge til rette for fellesskap, deltakelse, opplevelser, samtaler og debatt.

Lenke til arbeidet med planen.