Hvert år får tusenvis av skoleelever i Troms kulturelle opplevelser gjennom Den kulturelle skolesekken. Nå er neste skoleårs program klart.

19. og 20. april møtes de som administrerer og koordinerer Den kulturelle skolesekken (DKS) i Troms til nettverksmøte, i regi av Troms fylkeskommune.

Slike møter gjennomføres kun hvert tredje år, og er en viktig møteplass for kulturkontakter i kommuner og videregående skoler og fylkets egen DKS-administrasjon. Møtet inneholder foredrag til inspirasjon, kompetanseheving, møter med enkelte kunstnere som arbeider i DKS, samt gode muligheter for samtaler rundt organiseringen av ordningen.

Et viktig punkt på nettverksmøtet er programslippet for skoleåret 2016-17. Her får kulturkontaktene i skoler og kommuner det første møtet med de kunst- og kulturproduksjonene som tilbys elevene neste skoleår.

Her finner du DKS-programmet for skoleåret 2016-2017.

Den kulturelle skolesekken er et stort og ambisiøst kunst- og kulturtiltak der målet er at barn og unge i hele landet skal få ta del i kunst og kultur av høy kvalitet på en likeverdig måte. På landsbasis involverer DKS rundt 800.000 skoleelever fra 1.-13. klassetrinn.

Den kulturelle skolesekken tilbyr elevene et møte med profesjonelle kunstnere og kulturaktører. Det skal være plass til både opplevelser, refleksjon og egen deltakelse i form av å skape og medvirke.

I Troms er alle grunnskoler og videregående skoler fullt ut med i ordningen, og man har lagt vekt på at programtilbudet skal speile det regionale mangfoldet og fylkets nordområdesatsing.

Den kulturelle skolesekken har siden oppstarten i 2001 etablert seg som en viktig arena for kunst og kulturformidling til barn og unge. Det er også stor politisk vilje til å videreføre og sikre ordningen for fremtiden. I disse dager foregår det derfor en omorganisering, der Rikskonsertene og Den kulturelle skolesekken slår seg sammen i en felles nasjonal institusjon.