Den 9. og 10. november skal det handle om hva som skal til for å gi enslige, umyndige asylsøkerbarn- og ungdom et godt liv. Meld deg på her.

I år er tittelen på konferansen "Byggesteiner for et godt liv". Tanken er å snakke om forhold som har positiv betydning for asylsøkerbarn.

- Vi skal ikke snakke om traumer, skader og det helsevesenet gjør. Men vi skal løfte frem mulighetene barna har, sier Eivind Pedersen, leder av planleggingsgruppa for konferansen.

Konferansen er et samarbeid mellom fem partnere; Fylkesmannen i Troms, IMDI Nord, NAV Troms, Bufetat og Troms fylkeskommune.

Eivind Pedersen, leder i planleggingsgruppa for Sjumilsstegskonferansen (Foto: Trine Lise S. Helgerud/Fylkesmannen i Troms)

Filmvisning og paneldebatt

Til årets konferanse kommer Norges fremste forsker på området, professor Berit Berg fra NTNU, som skal snakke om et liv på vent: Barnas situasjon med skole, barnevern og barnefattigdom. I tillegg blir det fokus på tilrettelegging i overgangen til videregående skole i flere av foredragene.

Helene Sandvig, fra NRK, har laget programmet «Helene flytter inn» på asylmottak. Hun kommer for å vise klipp fra programmet og fortelle om opplevelsene hennes. Filmskaperen Kristin Nicolaysen fra Alta, viser sin dokumentar «En sang for Mursal». Filmen handler om hvordan to venninner takler at en av dem kanskje ikke får innvilget opphold.

Konferansen skal avsluttes med en paneldebatt med politikere, fagfolk og ungdommer, ledet av Fylkesmannens kommunikasjonssjef og tidligere NRK-journalist, Kristine Østvold.

Svært aktuelt tema

I fjor kom flere tusen flyktninger over grensa på Storskog fra Russland til Norge. Pedersen mener derfor at denne konferansen er ekstra aktuell for fylket nå.

- Veldig mange av barna som kommer hit får opphold eller midlertidig opphold. Det betyr at de blir i Norge lenge. Vi som fagfolk må ha kunnskap for å ta vare på disse barna på best mulig måte. Å hjelpe barn er et felles ansvar, og vi har alle et ansvar for enslige, umyndige asylsøkerbarn- og ungdom, sier Pedersen.

Konferansen er for alle som arbeider med eller for barn, med særlig vekt på enslige, umyndige asylsøkere, og bosetting av denne gruppen. Ansatte i kommunene, politikere, ungdomsråd, fagfolk, lærere, barnehageansatte, helsearbeidere, kulturfolk, frivillige organisasjoner og verger, nevner Pedersen.

Partnere med spesialkunnskap

Det er Fylkesmannen i Troms, IMDI Nord, NAV Troms, Bufetat og Troms fylkeskommune som samarbeider om konferansen.

IMDI Nord har fagkompetanse på oppfølgingen av bosetting og kulturelle spørsmål. NAV Troms er daglig i kontakt med svært mange barn og familier, og spesialkunnskap om barnefattigdom. Bufetat region nord har ansvaret for de yngste barna gjennom driften av alle omsorgssentrene i fylket. Troms fylkeskommune har ansvaret for det videregående skoleløpet og for skoletilbudet til alle barn i barnevernsinstitusjon.

- Alle har vi erfaringer med mulighetene og utfordringene enslige, umyndige asylsøkere møter i det daglige. Vi har et stort potensiale for å lære av hverandre og drøfte tanker og ideer, avslutter Pedersen.

Påmelding

Siste frist for påmelding er 28. oktober 2016. Meld deg på her.

Pris:

• Hotellovernatting 1245,- (inkl. fokost) fra 9.-10. november
  • Kursdeltakelse 1575,-
  • Felles middag 535,-

Mer informasjon om konferansen finner du her.

Andre spørsmål?

Kontakt Parker Solutions på e-post eller telefon:
grethe@parker-solutions.no / (+47) 99 00 58 42

Hva er Sjumilssteget?

Målet med Sjumilssteget er å få kommunene i Norge til å ta i bruk FNs barnekonvensjon i det daglige arbeidet. Sjumilssteget har plukket ut sju artikler i barnekonvensjonen som vi ønsker at kommunene fokuserer på. Slik håper vi at det blir enklere for kommunene å bruke barnekonvensjonen når de planlegger og kvalitetssikrer sine tjenester til barn og unge.

Sjumilssteget startet hos Fylkesmannen i Troms i 2009. Fram til i dag har tilsvarende arbeidsgrupper blitt opprettet i en rekke andre fylkesmannsembeter i Norge, og det er etablert en nasjonal arbeidsgruppe for implementering av barnekonvensjonen.

Sjumilssteget i Troms er en pilot for mange andre fylker og er viktig i det nasjonale arbeidet med å sikre at barnekonvensjonens artikler og prinsipper etterleves, særlig i kommunal forvaltning.