Vil styrke elev- og lærlingetjenesten i videregående opplæring

Fylkesrådet i Troms legger nå fram en framdriftsplan for en sak der man skal se på samarbeidsmodeller for fylkeskommunens tjenester samt tjenester fra samarbeidende aktører for å oppnå et sterkere lag med flerfaglig kompetanse rundt ungdommene i videregående opplæring.

Det vil blant annet handle om rolle- og ansvarsavklaringer, forankring, ledelse, kunnskaps- og erfaringsdeling, veiledning.

Elev og lærlingetjenester defineres i saka til å være «tjenester som ikke er direkte knyttet til ordinær undervisning og annen normalopplæring, men tjenester som skal utfylle disse for å sikre at elever og lærlinger får størst mulig utbytte av undervisning og opplæring.»

- Vi får ofte tilbakemeldinger fra både elever, ungdommens fylkesråd, og senest fra «Ung drivkraft» i Dyrøyseminaret, at mental helse og trivsel er en økende utfordring og avgjørende for at de unge skal fullføre utdanningen. Det handler ikke nødvendigvis om mer penger til formålet, men at de ressursene vi har i og utenfor fylkeskommunen blir satt i sterkere samspill og drar nytte av hverandres kompetanse til fordel for den enkelte elev, lærling og lærekandidat, sier fylkesråd for utdanning, Roar Sollied (V).

I saka nevnes godt over tjue av dagens ordninger og organisasjoner som kan bli involvert, blant andre PPT, Oppfølgingstjenesten, sosialpedagogisk tjeneste og mobbeombud og elev og lærlingeombud, men også NAV og kommunenes helsesøstertjeneste, som det vil bli laget en egen delutredning på i samarbeid med kommuner og skoler, helsesøstre og elever.

Selve framdriftsplanen behandles i fylkestinget i oktober. Fylkesrådet legger der opp til en prosess med mange involverte for et kunnskapsgrunnlag til en høring.

De konkrete tiltakene foreslås vedtatt i junitinget 2019.