Vil stoppe tvangsekteskap og kjønnslemlestelse

Fylkesrådet styrker kampen mot tvangsekteskap og kjønnslemlestelse når de tar imot en statlig stilling som minoritetsrådgiver for Troms.

- Stortinget har vedtatt å ansette egne minoritetsrådgivere over hele landet for å følge opp nasjonale handlingsplaner mot tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og alvorlig begrensninger av unges frihet. Fylkesrådet har nå inngått avtale med Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) for å styrke dette viktige arbeidet i Troms fylke, sier fylkesråd for utdanning, Roar Sollied (V).

Minoritetsrådgivere skal arbeide forebyggende mot det man omtaler som negativ sosial kontroll. I Troms blir stillingen plassert på Ishavsbyen videregående skole i Tromsø, med hele fylket som nedslagsfelt. Målsettingen er blant annet å sikre at det er oppdaterte og tilpassede rutiner og prosedyrer for arbeid ved skolene i Troms, samt at disse er kjent og følges opp i det daglige.

- Dette er et meget viktig arbeid i samfunnet. Minoritetsrådgiveren skal drive forebyggende arbeid rettet mot både elever og ansatte på skolen med mål om å skape bevissthet, kunnskap og holdningsendring, gjennom for eksempel samtalegrupper, presentasjoner og undervisningsopplegg, sier Roar Sollied.

Selv om det er IMDi som vil ha både arbeidsgiveransvar og oppfølgingsansvar for den ansatte rådgiveren, skal den daglige ledelse og oppfølgning ivaretas av skolen i henhold til den inngåtte avtalen mellom Troms fylkeskommune og IMDi. Troms fylkeskommune har i flere år etterspurt en minoritetsrådgiverstilling, fordi behovet er der, og fordi det allerede er 25 slike stillinger ellers i landet. Det passer også inn i det arbeidet som regionalt skal gjøres i tråd med fylkeskommunens plan «Videregående opplæring som arena for integrering av minoritetsspråklige ungdommer i Troms».

- Rådgiverstillingen skal gjelde overalt i fylkeskommunens opplæring og støtteapparat, selv om plasseringen blir på en konkret skole. Erfaringene fra andre steder i landet hvor denne ordningen har fungert en tid, viser at det er generell enighet om at minoritetsrådgivere har en unik og viktig rolle på skolen. Deres metodikk og kunnskap bidrar til at en elevgruppe med særskilte utfordringer opplever å bli sett og får hjelp, sier Roar Sollied (V).