Støtter utvikling av studiested Bardufoss

Fylkesrådet har innvilget inntil 955.000 kroner til et etableringsprosjekt i regi Studiesenteret Midt-Troms.

Studiesenteret Midt-Troms skal etablere et nytt studiested på Bardufoss og et nettverk av studierom i samtlige kommuner i Midt-Troms. En slik etablering skal samle og styrke tilretteleggingen av infrastrukturen for høyere utdanning. Troms fylkeskommune har bevilget 955.000 kroner til gjennomføring av prosjektet som skal gå fram til høsten 2019, hvor Studiesenteret Midt-Troms er prosjekteier.

- Prosjektet vil legge til rette for kompetanseutvikling som kommer hele regionen til gode, og sørge for et desentralisert utdanningstilbud i hele Midt-Troms, sier fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Denne etableringen vil legge til rette for høyere utdanning i Midt-Troms, inkludert Forsvaret. Prosjektet skal forene flere interesser, og bidra til at studietilbudet er forankret i kommunenes behov og regionens offentlige og private arbeidsliv. Studiesenteret Midt-Troms ønsker å bli et studiesenter for hele Midt-Troms, og vil jobbe med lokale/regionale aktører som UiT, Midt-Troms regionråd, kommunene i Midt-Troms, Forsvarets høgskole, Kraftsenter Rustahøgda, Bardufoss VGS og næringsliv/næringsforeninger for å identifisere hva regionen trenger av relevant kompetanse.

- Gjennom prosjektet vil Midt-Troms får et utdanningstilbud som bidrar til relevant arbeidskraft i regionen, sier fylkesråd Simonsen.