Støtter forprosjekt om etablering av vekstprogram

Fylkesrådet har innvilget inntil 91.000 kroner til et forprosjekt om etablering av et vekstprogram for oppstartsbedrifter i regionen.

Norinnova Technology Transfer AS skal gjennomføre et forprosjekt for å etablere et vekstprogram for oppstartsbedrifter i Troms. Forprosjektet skal blant annet legge grunnlaget for programinnhold og sikre forankring og behovsvurdering hos innovasjonsinfrastrukturen i Troms. Troms fylkeskommune har bevilget inntil 91.000 kroner til gjennomføring av forprosjektet, hvor Norinnova er prosjektansvarlig.

- Forprosjektet vil sørge for at et vekstprogram bygger på aktuelle behov, og spiller sammen med det allerede eksisterende tilbudet i regionen, sier fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Vekstprogrammet skal være et tilbud for skalerbare oppstartsbedrifter i regionen, og skal bidra til næringsutvikling gjennom å stimulere til vekst. Det er skissert et 10-12 ukers program hvor deltakere får kompetanse om oppskalering og vekst, innhenting av kapital og fremdrift i oppstartsprosessen. Programmet skal avsluttes med en «demo-day», og målet med programmet er at bedriftene skal være i stand til å sikre sin første private kapitalinnhenting.

- Vekstprogrammet vil kunne bidra til at oppstartsselskaper får kompetanse om kommersialisering og vekst, noe som skaper nyetableringer i regionen og nye arbeidsplasser, sier fylkesråd Simonsen.