Støtter etablering av museum på Berg

Fylkesrådet har innvilget inntil 650.000 kroner til et forprosjekt for etablering av Norsk geologi- og industrimuseum på Berg.

Berg kommune, Midt-Troms museum, Senja Geologi og Industrisenter AS, Skaland Graphite AS og Senja reiseliv har inngått samarbeidsavtale for å utrede etablering av Norsk geologi- og industrimuseum gjennom et forprosjekt. Troms fylkeskommune har bevilget 650.000 kroner til gjennomføring av forprosjektet, hvor Selskapet Senja Geologi- og Industrisenter AS er prosjektansvarlig.

- Forprosjektet vil gi grunnlag for å vurdere hvorvidt det lar seg gjøre å få på plass et nasjonalt museum. Dette kan bli et spennende prosjekt som formidler vår nærings- og industriutviklingshistorie, sier fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Norsk geologi- og industrisenter omfatter både Senjens Nikkelverk og Skaland Grafittverk, og har nasjonale ambisjoner i forhold til formidling av historie, tradisjon, kultur og opplevelser. Formålet er å skape et tilbud som skal kunne styrke regionens attraktivitet som reisemål og skape spennende kompetansearbeidsplasser lokalt på flere felt. I forprosjektet er målet å legge grunnlaget for, og utforme en plan for etablering av et opplevelsessenter med geologi og industri som tema.

- Prosjektet som vil kunne bidra til å gjøre regionen til en attraktiv destinasjon gjennom hele året, og gir det nordnorske reiselivet flere bein å stå på, sier fylkesråd Simonsen.