Støtter etablering av et mobilt skaperverksted/MakerSpace for barn og unge i Troms

Fylkesrådet har innvilget inntil 430.000 kroner til etablering av et mobilt skaperverksted/MakerSpace for barn og unge i Troms.

Nordnorsk vitensenter skal etablere et mobilt skaperverksted/MakerSpace. Med dette skal de reise rundt i regionen og arrangere verksteder for elever i skoletida, og for barn og unge på ettermiddagstid og i helger/ferier. Troms fylkeskommune har bevilget inntil 430.000 kroner til gjennomføring av prosjektet, hvor Nordnorsk vitensenter er prosjektansvarlig.

- Et mobilt skaperverksted vil bidra til at flere barn og unge får ta del i å utforske realfag og teknologi, i kommuner og skoler som i dag ikke har et tilsvarende tilbud, sier fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Nordnorsk vitensenter etablerte fylkets første åpne skaperverksted/MakerSpace i deres lokaler i Tromsø i januar 2018, og ønsker nå å bruke kompetansen og ressurser på å gi et tilsvarende tilbud i hele regionen. I prosjektperioden skal det utvikles et mobilt skaperverkspet med undervisningsopplegg og utstyr. Nordnorsk vitensenter skal etablere avtaler med kommuner/skoler i regionen om besøk, og ta turen ut i regionen med et tilbud som vil vekke barn og unges nysgjerrighet for teknologi og realfag.

- Det er positivt at Nordnorsk vitensenter ønsker å utvide sitt tilbud fra Tromsø til å gjelde hele regionen, sier fylkesråd Simonsen.