Rassikrer veg til Flakstadvåg på Senja

Mandag 15. januar sprenges første salve i rassikringsprosjektet Sifjord – Røyrnesbukta på fylkesveg 243. - Arbeidet med et lenge etterlengtet rassikringsprosjekt er dermed i gang sier fylkesråd for samferdsel, Ivar B Prestbakmo (Sp).

Salva er ladet med 2,5 tonn sprengstoff og det sprenges ut 5000 m3 steinmasser.

- Dette er første salve av i alt 60, sier prosjektleder Geir Østvik i Statens vegvesen.

Rassikringstiltaket omfatter ny veg over Sifjorden og sjøfylling og Troms fylkeskommune har budsjettert med 120 mill kroner.  Det skal fylles fra begge sider av Sifjorden fordi det senere skal bygges bru midtfjords.

- Dette rassikringsprosjeket er en oppfølging av fylkeskommunens "Kyst til marked"-strategi, for å prioritere utbedring av flaskehalser på viktige strekninger for næringstransport og da sjømattransport spesielt, sier Prestbakmo, og fortsetter:

- Troms er et av de mest rasutsatte fylkene i landet, og behovet for rassikring bare på fylkesveg er ca 5 milliarder kroner, mens rammene for de neste 12 årene gir Troms fylkeskommune ca 1 milliard til å løse disse utfordringene gjennom nasjonal transportplan vedtatt av Stortinget.

Tiltaket har vært prioritert innenfor de stramme rammene for rassikring, som fylkeskommunen får gjennom nasjonale rassikringsmidler for fylkesveg.

- Gjennomføringen av rassikringen av FV 243 Sifjord-Røyrnesbukta er svært viktig både for sjømattransport, arbeidspendling og alles trygghet ved ferdsel på denne vegstrekningen og jeg er svært glad for at vi i dag er i gang med gjennomføringen av prosjektet, avslutter Prestbakmo.