Festspillene i Nord-Norge under ledelse av Maria Utsi tildeles Troms fylkeskommunes kulturpris 2018

Troms fylkeskommunes deler ut en kulturpris for å anerkjenne og støtte en skapende og kulturell virksomhet i fylket.

Årets kulturpris går til en person som har en kampånd som får en hel landsdel til å strekke seg.

Hun har satt en tydelig dagsorden når det gjelder en nordlig identitet, en nordlige stemme. Denne stemmen inkluderer i høyeste grad nordlige og arktiske minoriteter og urfolk, som det kvenske og det samiske.

Årets kulturpris tildeles Festspillene i Nord-Norge ved Maria Utsi.

Festspilldirektør Maria Utsi går i 2019 inn i sitt siste år som festspilldirektør. Hun forlater et festspill som aldri har vært så aktuelt lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Vi vil og fremheve Utsis arbeid med NUK - Ny Ung Kunst. Det er Norges eneste fullt ut inkluderende arena for unge mennesker, både med og uten fysiske funksjonsnedsettelser. Her fikk Utsi i gang følgeforskning med UiT - Norges Arktiske Universitet på modellen til NUK. Dokumentasjon og resultat av forskningen vil få nasjonal betydning.

Et annen stor satsing under hennes ledelse er verdens første Arctic Arts Summit i Harstad sommeren 2017. Her var Festspillene både pionéer og motor når det gjelder å sette kunst – og kulturpolitikk på dagsorden nasjonalt og sirkumpolart. Det var de og ved å føre an dialogen om den nordlige kunstscenen i et globalt perspektiv.

Festspillene i Nord-Norge har under Maria Utsis ledelse satt seg i førersetet blant kulturinstitusjonene i nord.

Kulturprisen er på 25.000 kroner.

Vi gratulerer festspilldirektør Maria Utsi og Festspillene i Nord-Norge med Troms fylkeskommunes kulturpris 2018.