Fylkesrådet satser på verdiskaping med utgangspunkt i kvensk kultur

Fylkesrådet har innvilget inntil 750.000 kroner til prosjektet Kyläpeli - bærekraftig verdiskapning med utgangspunkt i kvensk kultur med hensikt å bidra til å utvikle og forankre en samarbeidsmodell som sikrer Kyläpeli som årlig kvensk formidlingsaktivitet i Reisadalen i Nordreisa kommune.

"Kyläpeli/Landsbyspel - formidling av kvensk kultur som grunnlag for bærekraftig reiselivsutvikling" ble gjennomført som forprosjekt høsten 2017 i anledning Forskningsdagene. De to forestillingene gikk med fulle hus, der i alt om lag 320 mennesker fikk sett og hørt fortellingen. Halti kvenkultursenter ønsker i dette toårige hovedprosjektet å  bygge videre på de erfaringer en opparbeidet seg i forprosjektet. Dette har mål om å forankre et bærekraftig samarbeid og sikre årlig gjennomføring av Kyläpeli som reiselivsarrangement som fremmer kulturell, sosial og økonomisk verdiskapning for samarbeidspartene og lokale kultur- og reiselivsbedrifter.

- Prosjektet vurderes til å berøre et område, både tematisk og geografisk, med et stort uforløst potensial for verdiskaping. Fylkets fortrinn hva angår kultur har lenge vært ansett som et område en ønsker å bygge videre på innenfor reiselivet, men foreløpig har det vært få initiativ tilknyttet den kvenske delen av dette. Tematikken har imidlertid potensiale til i framtiden kunne bli et virkelig signaturprodukt for hele regionen, sier fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Prosjektet er i regi av Halti kvenkultursenter, men flere aktører er planlagt å skulle bidra inn både i planlegging og utvikling; heriblant Halti nasjonalparksenter, Halti næringshage, Nord-Troms museum, i tillegg til representanter fra reiselivet. Prosjektet finansieres gjennom et spleiselag  med blant annet Nordreisa kommune, der Troms fylkeskommune bidrag utgjør 50 % av totalkostnadene på totalt 1,5 mill. kroner.

- Dessverre har det for mange av oss i nord vært utfordringer tilknyttet tilgangen på vår kulturhistoriske tilhørighet som følge av fornorskningsprosessen. Dette prosjektet går inn som en del av innsatsen fra Troms fylkeskommune for å rette på dette, i tråd med handlingsplan for kvensk språk og kultur i Troms, som ble vedtatt i fjor. Men samtidig er dette er prosjekt for framtiden, og da ikke minst i forhold til de mulighetene som ligger for verdiskaping for reiselivet i regionen. Det er flott å kunne bidra til dette!, sier fylkesråd Simonsen.