Fylkesrådet satser på tjenestedesign som metode for næringsutvikling

Fylkesrådet i Troms har innvilget inntil 300.000 kroner til Nordnorsk Design- og Arkitektursenter (NODA) sitt prosjekt Tjenstedesign som metode for næringsutvikling, for å heve kompetansen innen feltet i fylket.

Prosjektet, som legger opp til målbare resultater gjennom rekruttering av 10 bedrifter og 10 kunder med behov knyttet til tjenestedesign, vil blant annet bidra til økt vekst i form av høyere lønnsomhet, økt grad av internasjonalisering og varige arbeidsplasser for bransjen. Dette vil oppnås ved at bransjen gjennom å delta i prosjektet, vil kunne skaffe seg ny kompetanse som igjen kan utløse nye salgbare tjenester. Prosjektet vil også bidra til økt bestillerkompetanse hos aktører med behov innenfor tjenestedesign, samt senke terskelen for å engasjere lokale og regionale aktører innen feltet.

- Troms fylkeskommune har over mange år satset strategisk på utvikling av kreativ næring i Troms da dette er ei næring med store muligheter for økt verdiskaping, men også for etablering av stedsuavhengige arbeidsplasser. Men selv om næringen er i vekst er det fortsatt et stort uforløst utviklingspotensial. Dette prosjektet kan bidra til å forløse det, sier fylkesråd for kultur og næring i Troms, Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Prosjektet gjennomføres i regi av Nordnorsk Design- og Arkitektursenter og som et resultat av et spleiselag mellom flere aktører som Troms og Nordland fylkeskommuner og Kulturrådet. Deltakerne i prosjektet vil bidra gjennom egenandeler. Troms fylkeskommune finansierer prosjektet med rammen for regionale tiltak for utvikling av næringsmiljø og tilgang til relevant kompetanse. Tilskuddet fra fylkeskommunen utgjør 15,5 % av prosjektets finansiering.

- På vegne av fylkesrådet synes jeg det er flott at vi har anledning til å bidra til den videre utviklingen av denne for framtiden viktige næringen, og setter derfor pris på samlende utviklingsprosjekter som dette, avslutter fylkesråd Simonsen.