Kåre Bjørnar Olsen og Aktiv Lyngen tildeles Troms fylkeskommunes frivillighetspris 2018

Troms fylkeskommune deler ut en frivillighetspris for å gjøre ære på, og for å hedre frivillig arbeid.

Årets frivillighetspris går til en person og en aktivitet som har sin oppmerksomhet rettet mot sosialt nettverk, bomiljø, arbeid, skole og utdanning, familie og fritid.

Årets mottaker av frivillighetsprisen er primus motor i dette arbeidet. I hans kommune er det ikke en eneste ungdom som ikke vet hvem han er.
Han er tilgjengelig for dem 24-7. Han ser hver enkelt ungdom og gir dem positive tilbakemeldinger. Han vekker de som trenger det på morgenen, for å få dem til skolen.

Oppfølginga av ungdommen stopper ikke ved kommunegrensa. Oppfølginga følger ungdommen helt frem til skolestedet, gjennom ukentlige møtepunkt for disse ungdommene her i Tromsø.

Hans frivillige innsats bidrar til å sette ungdom i stand til å ta styring over eget liv, ved å bygge på ressursene deres. Psykisk helse handler like mye om glede, humor og kjærlighet, som det å mestre livsbelastninger og utfordringer.

Årets prisvinner satte det hele i gang – og som han selv sier; «etter det har det bare ballet på seg, men det gir meg så mye glede». Tilbudet omfatter jobbsentral, mekkeverksted, treffpunkt og aktiviteter i ferie og fritid.

Alle ungdommer som ikke klarer å følge et ordinært skoleløp skal ha en jobb eller en aktivitet å holde på med, det er viktig.

Årets prisvinner har skjønt det viktigste av alt: Når ungdom sliter er det viktig at noen ser dem. Man må være der når de trenger det.

Årets frivillighetspris går til et prakteksempel på et vellykket folkehelsetiltak. Den går til en helt sentral ildsjel som står på døgnet rundt. Han gjør det for ALLE unge tilhørende Lyngen i dag, enten de er i skole eller i arbeid.

Prisen er på 25.000 kroner.

Troms fylkeskommunes frivillighetspris 2018 tildeles Kåre Bjørnar Olsen og Aktiv Lyngen.