Troms fylkeskommunes arbeidsstipend for kunstnere for 2018 går til musikeren Ola Asdahl Rokkones

Onsdag 12. desember mottok Ola Asdahl Rokkones Troms fylkeskommune arbeidsstipend for utøvende kunstnere 2018. Målet med stipendet er å gi mottakeren tid og rom til kunstnerisk produksjon. Stipendet er på 100.000 kroner, og ble i år tildelt en kunstner innenfor fagområdet musikk. Det var 15 søkere til stipendet.

Fagjuryen for årets tildeling har bestått Jan Lothe Eriksen, leder av SafeMuse Norge og tidligere nestleder og forbundssekretær i Musikernes Fellesorganisasjon, samt Vegard Naustdal, musikkprodusent i Nidarosdomen og tidligere leder av Musikk i Nordland. I tillegg deltok en representant frå fylkeskommunens kulturetats administrasjon.

Årets stipendiat flyttet til Tromsø i 2003 for å studere ved musikkonservatoriet og har siden den gang markert seg som en fremtredende musiker i landsdelen både innen jazz og klassisk musikk. Ved siden av sin utøvende karriere var han også initiativtaker til festivalen No Siesta – Fiesta og han har vært festivalsjef for Barentsjazz. I 2012 mottok han Tromsø kommunes Kulturpris for sitt mangfoldige arbeid i Tromsøs kulturliv.

Som jazzmusiker har han opp gjennom årene opptrådt i et stort antall konstellasjoner rundt omkring i landsdelen, noe som festivaler og publikum har nytt godt av. I 2015 var han også musikalsk leder og komponist for Tromsø Internasjonale Filmfestivals barentssamarbeid i forbindelse med deres stumfilmkonsert.

Som klassisk musiker har han vært solist med en rekke anerkjente orkestre i så vel Norge som i utlandet og han står bak en lang rekke urfremføringer som musiker. Han kan vise til syv albumutgivelser, og i høst ble Norwegian Saxophone lansert, hans første klassiske albumutgivelse.

Gjennom sitt virke har han vist et sterkt ønske og engasjement for å løfte og formidle den nordnorske samtidsmusikken og nordnorske komponister slik at flere får ta del i det unike som skapes i nord. Arbeidsstipendet vil være et bidrag som muliggjør dette viktige arbeidet også i fremtiden.