58 millioner kroner settes inn i fylkeskommunalt fond

Fylkesrådet har vedtatt oppstart at program innen Fylkeskommunalt regionalt nærings- og utviklingsfond Troms 2018.

Fylkesrådet vedtok i september at tilførte fondsmidler fra Havbrukdsfondet skal tilføres Fylkeskommunalt regionalt nærings- og utviklingsfond Troms og at midlene skal lyses ut. Troms fylkeskommune ble tilført 58.3 mill. kroner. Midlene vil ses i sammenheng med det eksisterende næringsfondet til fylket.

I Troms vil midlene lyses ut slik at det kan søkes om finansiering av tiltak som bidrar til måloppnåelse for fylkesplan for Troms og strategi for næringsutvikling i Troms. Midlene utlyses i regionalforvaltning.no og mer informasjon om utlysningen på følgende lenke.

Fylkesråd for kultur og næring Sigrid Ina Simonsen (Ap) mener midlene er viktige for samfunnsutviklerrollen.

- Det er gledelig at fylkeskommunen nå får inn friske midler til samfunnsutvikling etter flere år med en nedadgående trend over de statlige virkemidlene. Også for fylkeskommunens interne arbeid er det store behov for midler til å sette i gang med prosjekter som kan gjøre fylkeskommunen i stand til å ta samfunnsutviklerrollen på en god måte, sier Simonsen.