Vil støtte studiesentrene regionalt

I sitt innspill til Ekspertutvalget, som skal foreslå ytterligere oppgaver til fylkeskommunene, foreslår fylkesrådet i Troms at på utdanningssiden bør fylkeskommunene få særskilt rolle og ansvar i kompetanseheving tilpasset regionale behov.

I innspillet fra Troms påpekes det at det ligger et stort potensial i å utdanne voksne som er etablert på steder med stor avstand til høyskole- /universitetscampus. I dag er det normalt lokale studiesentre som bidrar til å tilrettelegge for desentralisering av høyere utdanning. Strukturen på nettverket av studiesentrene og bestillerkompetansen kan forbedres betydelig i en samordning gjennom fylkeskommunen. Det vil kunne gi større tilfang av profesjonsutdannede som i all hovedsak benytter utdanningen lokalt fordi de gjerne er bosatt der allerede, kanskje med familie-/jobbforpliktelser.

Studiesentrene kan også bidra til å etterspørre og tilføre relevant etter- og videreutdanning til lokalt næringsliv. En god organisering av studiesentrene vil også gjøre det lettere å realisere mål om livslang læring og gi større mulighet for omskolering i et omskiftelig arbeidsliv, mener fylkesrådet.

Mer forutsigbar drift

Studiesentrene mangler tilstrekkelig og forutsigbar finansiering for formålet, slik at gode intensjoner ikke alltid lar seg realisere. Fylkeskommunen må få midler til å sikre infrastruktur, kompetansekartlegging, koordinering og utvikling av et godt senternettverk i fylket.

- Staten har jo prinsipielt fjernet støtte til studiesentrene i landet, så her må vi bygge nytt med fylkeskommunen som nærmeste effektive nivå for studiesentre som normalt vil kunne dekke behov flere kommuner, sier fylkesråd for utdanning, Roar Sollied (V).

Fylkesråden mener det vil være en svært god og naturlig løsning at fylkeskommunene bidrar til en sammenhengende og geografisk fordelt struktur av studiesentre av tilpasset størrelse, tettere samarbeid med universiteter og høyskoler, og med regional kunnskap tildele driftsmidler fra statlig ramme. Fylkesråden viser til nordiske utredninger om desentralisert utdanning, ikke minst fra UiT, Norges arktiske Universitet.

Fylkesrådet nevner også i sitt innspill at siden SIVAs finansiering av næringshager, kunnskapsparker og inkubatorer er endret, bør fylkeskommunen også der få ansvar for å vurdere det regionale behovet og følge opp med nødvendige midler.