Uttalelse: Alpin-VM i Narvik 2025

Uttalelse fra Troms fylkesting:

Troms fylkeskommune vil presisere at vi i nord står godt rustet til å avvikle større idrettsarrangement, blant annet vist gjennom de siste års utvikling av sykkelløpet "Arctic Race of Norway". Slike arrangement er med på å sette Nord-Norge på kartet, og bidrar til økt interesse for landsdelen.

De tre nordligste fylkeskommunene har vært løpende orientert om Narviks initiativ for å bli vertsby for et VM i alpint, og Troms fylkeskommune mener dette er positivt. Det vil kunne bidra til økt verdiskaping, idrettsglede, arrangementkompetanse, og ikke minst økt interesse for nord-norsk reiseliv.

Narvik innfrir de faglige og tekniske kravene som stilles for å avvikle dette. Dessuten vil de naturlige fortrinn byen har som et alpinsted, med en natur som gir utøvere og TV-seere følelsen av å stupe ned fra fjell til fjord, gi fantastiske opplevelser.

Byen har også god logistikk med flyplass i akseptabel nærhet, jernbane fra Sverige, E6/E10 gjennom kommunen, og ikke minst isfri havn med dypvannskai som gir anledning for hotellskip som øker overnattingskapasiteten.

Troms fylkeskommune støtter derfor initiativet og søknaden fra Narvik om å få være vertsby for Alpin-VM i 2025!