Ungdom fra nord jobber sammen om felles hjertesaker

Nord-Norge, mulighetens landsdel. På bakgrunn av dette skal representanter fra ungdommens fylkesråd i Nordland og Troms, samt ungdomsrepresentanter fra Finnmark samles i hovedstaden. Her vil blant annet hjertesakene fra nordnorsk ungdom bli lagt frem for stortingspolitikerne.

Helga 10.-13. februar skal ungdommens fylkesråd i Nordland og ungdommens fylkesråd i Troms reise til Oslo for å jobbe med felles saker og utfordringer som angår nordnorsk ungdom. Arbeidshelga skal toppes med et møte med stortingspolitikere fra Nord-Norge på mandag 13. januar. Her vil saker som er spesielt viktige for nordnorsk ungdom tatt opp, som f.eks. LoVeSe, Barentsregionen, psykisk helse, fullføring av Nordlandsbanen og hvordan motivere ungdom til å velge yrkesfag.

- Konsekvensutredningen av Lofoten, Vesterålen og Senja er en sak som er viktig og rammer nord-norsk ungdom. Ungdommene i Troms har sagt et helt tydelig «NEI» til utredningen, der saken om å forby konsekvensutredningen i LoVeSe ble enstemmigvedtatt på Ungdommens Fylkesting i Troms 2016. Det samme gjelder Ungdommens fylkesråd i Nordland som gjennom sin politiske plattform, «Ungplan», har vedtatt at vi er mot all form for petroleumsvirksomhet i LoVeSe, forteller lederne for de to ungdomsrådene Tobias Bergum Olsen (Troms) og Tarjei Svalbjørg (Nordland).

Samarbeid på tvers av fylkesgrenser og landegrenser er også en sak som er viktig for ungdommene i Nord-Norge.

-  Vi bor i Barentsregionen og bruker nordområdene som vår arena. Det at ungdommer på tvers av landegrensene står sterk sammen, gjør det lettere for oss å møte fremtiden med åpne hender, sier Bergum Olsen og Svalbjørg.

ungdommens fylkesråd i Troms

Ungdommens fylkesråd i Troms

Fremme fra venstre: Victoria Mathiassen Figenschou (nestleder), Amalie Naimak, Aurora Fykse, Annie Brose, Hedda Ottarsen og Marika Jenssen.
Bak fra venstre: Martin Gamst Johnsen, Tobias Bergum Olsen (leder), Vebjørn Vinjar Karvonen, Runar Monsen, Samuel Andersen og Ådne Nilsen Elvebakk.
Benedicte Bjørnås er også med i UFR, men er ikke på bildet.
(Foto: Hanne-Sofie Roaldsen/Troms fylkeskommune)

ungdommens fylkesråd i Nordland

Ungdommens fylkesråd i Nordland

Fremme fra venstre: Aurora Cathrin E. Adolfsen, Aida Knutsen, Sirianna Stormo Pettersen (nestleder), Irmelin Johanne Angell Losvik, Svanhild Larsen, Catinka Annie Steinback Sørensen
Bak fra venstre: Lasse Rene Kolsvik, Kaspar Steiro, Tarjei Svalbjørg (leder), Petter Hov Jacobsen og Nathaniel Holan Larsen.
Annikken Nordly er også med i UFR, men er ikke på bildet.
(Foto: Trine Grytøyr/Nordland fylkeskommune)