Tromsø som nasjonalt senter for marin bioprospektering

Fylkesråd for helse, kultur og næring har bevilget 200.000 kroner til Norrinnova Technology Transfer, herunder MABIT-programmet og prosjektet BIOPROSP_17.

BIOPROSP_17 er den 8. internasjonale konferansen om marin bioprospektering og bioaktive forbindelser. Denne arrangeres annethvert år av MABIT-programmet i samarbeid med regionale og nasjonale nærings- og forskningsaktører. Hovedmålene til MABIT er å bidra til økt verdiskapning i fiskeri- og havbruksnæring og bioteknologisk industri, og å virke som aktiv pådriver og koordinator for styrking av FoU og industrielle aktiviteter innen marin bioteknologi i regionen.

Konferansen BIOPROSP_17 skal formidle forskning, bygge nettverk mellom forskningsmiljøer, samt profilere Tromsø og landsdelen forøvrig ved å formidle de forskningsprosjektene som gjennomføres her. Konferansen arrangeres 8.-10. mars 2017.

- Prosjektet har allerede, og vil på sikt også fortsette med å legge til rette for at Troms skal beholde og videreutvikle sine forutsetninger for å lykkes med utviklingsarbeidet innen bioteknologi. Konferansen bidrar også å styrke Tromsø sin rolle som nasjonalt senter for marin bioprospektering, sier Willy Ørnebakk.