Troms fylkeskommune utvider innovasjonsinfrastrukturen og satser på unge gründere

Fylkesrådet i Troms bevilger 3,4 millioner kroner til Handelshøgskolen ved UiT – Norges arktiske universitets prosjekt «Idégeneratoren».

Prosjektet Idegeneratoren er et pilotprosjekt som skal gjennomføres over en periode på tre år. Målgruppen for prosjektet er studenter, samt næringsliv i Troms. Her skal man koble sammen målgruppene på en innovativ måte, og skape et nytt og spennende innovasjonstilbud i regionen.

Handelshøyskolen ved UiT skal ved hjelp av to innovative fremgangsmåter, en spesifikk for intraprenørskap, og en spesifikk for entreprenørskap, lage en bro mellom universitetet og næringslivet og bidra til at flere ideer ser dagens lys.

Troms fylkeskommune mener prosjektet vil bidra til at de etablerte innovasjons- og entreprenørskapsaktørene i regionen får et større tilfang av caser og bedrifter.

- Prosjektet er absolutt å anse som et supplement til den allerede eksisterende innovasjonsinfrastrukturen i fylket. Gjennom et slikt praktisk innovasjonscase-program, åpent for studenter fra alle fakulteter og gjennomført i samarbeid med bedrifter, vil man styrke samarbeidet på en måte som ikke har vært gjort før i regionen, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Prosjektet anses som relevant i forhold til å demme opp for gapet i innovasjonskjeden, gjennom å utformet et tilbud for gründere i tidligfase - og bidra til at gode ideer fanges opp, og hvor gründere får den hjelpen de trenger for å ta det første og viktige steget mot realisering. Prosjektet vil også kunne bidra til å styrke de andre innovasjons-aktørene i fylket, særlig i forhold til inkubatorer og næringshager.

- Det er et uttalt behov for å styrke entreprenørskap i utdanning i regionen. I Nord-Troms har man gjennom strategisk satsing på entreprenørskap allerede sett gode resultater. Troms har utfordringer knyttet til nyetableringer, samt overlevelse og vekst i det eksiterende næringslivet. Den kanskje viktigste og vanskeligste utfordringen knyttet til dette er samhandlingen mellom universitet og næringsliv. Det ligger et stort potensiale i å styrke dette samarbeidet, sier fylkesråd for helse, kultur og næring Willy Ørnebakk.