Troms fylkeskommune satser på unge i hele Troms

Fylkesråd for kultur og næring Sigrid Ina Simonsen (Ap) har innvilget totalt 1,7 millioner kroner til fylkets fire Newtonrom.

Disse er Newtonrom Arctic Aqua Engenes ved Ibestad kommune, Newtonrom i Harstad ved Harstad kommune, Newton energi- og havbruksrom Midt-Troms ved Lenvik kommune samt Newtonrom Nord-Troms ved Skjervøy kommune.

Newtonrommene i Troms bidrar til å stimulere interessen for realfag på alle alderstrinn, med målsetting om sikre behovet for relevant arbeidskraft innen næringer som krever denne typen kompetanse. Newtonrommene skal synliggjøre hvilke arbeidsplasser og karrièremuligheter som finnes, vise frem muligheter innenfor feltet og få unge til å vende tilbake til Troms etter endt utdannelse.

- Velferdsnivået i Norge bestemmes av fremtidig verdiskapning og evnen til innovasjon og omstilling. Dagens unge er den største ressursen i den forbindelse. Fokus på entreprenørskap i skole og utdanning er et viktig virkemiddel for å skape kultur for nyskapning og innovasjon. Samarbeid næringsliv-skole er også viktig i denne sammenhengen, sier fylkesråd for kultur og næring Sigrid Ina Simonsen.