Tildeling av nasjonal festivalstøtte 2018-2020

Uttalelse fra Troms fylkesting:

Bakgrunn

I Stortingets budsjettvedtak av 9. desember 2015 ble knutepunktordningen for festivaler avviklet gjeldende fra og med 1. januar 2016, og overfør til Kulturrådet.
Bakgrunnen for overføringen av festivaler til Norsk kulturråd er prinsippet om armlengdes avstand i fordeling av midler til kulturfeltet. Regjeringen mener at dette sikres best ved at disse festivalene vurderes årlig i sammenheng med øvrige festivaler og annen arrangørstøtte. Det vises til Prop.1 S (2015-2016) og Innst. 14 S (2015-2016) hvor det bl. a. står følgende:

Med overføring av avsetningene til institusjoner som tidligere har hatt knutepunktstatus til Norsk kulturfond, legges det til grunn at kravene til høy kunstnerisk kvalitet, geografisk spredning og lokal forankring opprettholdes. Departementet vil be Norsk kulturråd om å vurdere en differensiert og mer dynamisk festivalordning der de fremste/største festivalene kan gis flerårig tilskudd for å sikre forutsigbarhet og videre utvikling.

Troms fylkeskommune har flere ganger etterspurt prosessen rundt overføring av knutepunktfestivalene Festspillene i Nord-Norge og Riddu Riddu. Troms fylkeskommune reagerer på å ikke er bli involvert i prosessen rundt tilrettelegging av tilskudd til knutepunktfestivalene i Kulturfondet.

Troms fylkeskommune har sammen med Kulturdepartementet forvaltet knutepunktfestivalene siden oppstart og sitter med en viktig erfaringskompetanse. Troms fylkeskommune kan bidra til å finne gode og forutsigbare ordninger for festivalene, da vi har god kjennskap til Kulturrådet tilskuddsordninger og lang forvaltningskompetanse.

Festivalene ble varslet om ett nedtrekk på 5% fra 2018, da dette skulle tilsvare i % oppgaver festivalene hadde i oppdrag som knutepunktfestival. Troms fylkeskommune kan ikke se da at festivalene sikres forutsigbarhet og videre utvikling.

Troms fylkeskommune har i sine tidligere innspill ønsket Festspillene i Nord-Norge og Riddu Riđđu tilbake på statsbudsjettet, da festivalene skiller seg fra andre festivaler sett i sammenheng med sitt samfunnsoppdrag og tverrfaglighet. Begge festivaler har nasjonale oppgaver i regjeringens nordområdepolitikk og skal stimulere utvikling av kunst og kultur på et nasjonalt nivå. Riddu Riđđu har et klart nasjonalt oppdrag innenfor urfolkskultur, og Festspillene i Nord-Norge med sitt landsdelsoppdrag er en del av Den nordnorske kulturavtalen.