Storsatsing på tilrettelagt transport for rullestolbrukere og svaksynte i Troms

Troms har nylig kommet inn under ordningen for den utvidede ordningen for tilrettelagt transport (TT).

Dette muliggjør et løft i tilbudet fylkeskommunen kan gi denne gruppen reisende. Totalt vil fylkesrådet nå ha en årlig pott på omlag 25 millioner kroner til  TT-ordningen og fylkesråden lover at denne doblingen i midler vil merkes godt for de reisende.

- Det økte tilskuddet vil utelukkende gå til å styrke tilbudet for rullestolbrukere og blinde/svaksynte og i snitt vil antallet enkelturer for disse brukerne økes fra 18 til 200 turer i året, forteller fylkesråd for miljø og samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Det er om lag 470 brukere av TT-tjenesten i Troms som vil få nyte godt av den nye ordningen. TT-kortene til de brukerne som omfattes av den utvidede ordningen vil bli oppdatert i løpet av august.

I og med at man i Troms ikke tildeler et antall turer, men et beløp basert på brukergruppe og avstand til kommunesenter, vil beløpet som disse brukerne har tilgjengelig å reise for bli økt. De tildelte midlene er beregnet å utgjøre ca 82 turer ekstra for denne gruppen for 2. halvår 2017. Og beregnet å øke samlet antall turer i løpet av et helt år til ca 200.