Stedsutviklingsprosjekt i Lyngen skal utløse potensialet i næringslivet

Troms fylkeskommune har bevilget 990.000 kroner til Lyngen kommune for å gjennomføre forprosjektet Lyngenløftet, prosjektleder. Lyngenløftet er et stedsutviklingsprosjekt som skal bidra til å utløse potensialet innenfor næringsutvikling, samt bidra til økt bolyst og trivsel i Lyngen kommune.

Lyngenløftet ble igangsatt på bakgrunn av en sosiokulturell stedsanalyse som ble utført i 2014. Prosjektet har som mål å stimulere til næringsetableringer og attraktive arbeidsplasser, boligbygging og styrke den eksisterende merkevaren til Lyngen. Gjennom prosjektet vil kommunen gjøre store investeringer tilknyttet kommunal infrastruktur.

Gjennom delprosjekter vil en blant annet forbedre parkområde, Parkveien og tilrettelegge for gang- og sykkelveier. I tillegg vil en jobbe strategisk med en reiselivsplan, samt nyetableringer og styrking av eksisterende næringsliv.

- Lyngenløftet er et viktig prosjekt for realisere de overordnede satsingsområdene i kommuneplanen i Lyngen. Selve prosjektet vil bestå av flere delprosjekter og vil gi sentrum et betydelig løft, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap), og fortsetter:

- Gjennom områdeplan vil grunneiere, næringsliv og kommune få forutsigbarhet som vil kunne gi utslag i bedriftsetablering og økt verdiskapning. Lyngen bli stadig et mer attraktivt reiselivsmål og det er bra at kommunen satser på oppgradering av sentrum, samt utarbeider en strategisk reiselivstrategi.