Ser på muligheten for å etablere vinterfestival i Tromsø og Narvik

Troms fylkeskommune har bevilget 500.000 kroner til Arctic Vibe AS for å gjennomføre forprosjektet Air+Style. I forprosjektet skal Arctic Vibe gjennomføre en forstudie med hensyn på å etablere en nordnorsk vinterfestival med utgangspunkt i et av verdens fremste snowboardarrangement, Air+Style.

Snowboardkonkurransen Air+Style henvendte seg til Tromsø og Narvik på bakgrunn av deres ønske om å arrangere konkurransen i Norge. Før en eventuelt går i gang med et hovedprosjekt er det viktig å gjennomføre et forprosjekt der en belyser og konkretiserer alle aspekter ved et slik arrangement. Forprosjektet vil munne ut i et beslutningsgrunnlag som man vil ta hensyn til når Tromsø kommune tar beslutningen om å eventuelt gjennomføre arrangementet.

Det er tenkt at Air+Style skal avholde to ulike konkurranser i Tromsø og Narvik, og målgruppen for arrangementer er ungdom og unge voksne.

Air+Style er en snowboardkonkurranse som arrangeres på 6 ulike destinasjoner i 2016/2017. Arrangementet er mer enn en konkurranse og tilbyr konserter, kunstutstillinger og filmvisning.

- Det er spennende at internasjonale aktører som Air+Style ser mot Nord-Norge når de nå ønsker å etablere konkurransen på nye destinasjoner. Et stort arrangement av en slik internasjonal karakter vil skape oppmerksomhet og bidra til markedsføring av regionen, iser fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap), og legger til:

- Det er svært positivt at en ønsker et grundig forprosjekt hvor alle aspekter ved arrangementet blir analysert og presentert før en eventuelt tar beslutning om å gjennomføre arrangementet.