- Samspill for læring!

Innlegg av Roar Sollied (V), fylkesråd for utdanning i Troms, og Ane-Marthe Sani (KrF), fylkesråd for plan og økonomi i Troms.

Fylkestinget vedtok i oktober en ny strategiplan for videregående opplæring i Troms, kalt Samspill for læring! Planen revideres hvert fjerde år og har de siste to periodene vært kjent under tittelen Tid for mestring! For dem som måtte frykte at planen bare havner i skuffa, så er det absolutt ikke gjeldende for denne. Den er referansepunkt og overordnet i alt læringsarbeid i videregående opplæring i Troms, med mål å løfte kompetansen i en landsdel i rask utvikling.

Vi har en revidert plan

Med utgangspunkt i strategiplanen skal alle enhetene lage sine egne handlingsplaner for opplæringen. Nytt denne gangen er at man skal enes om bestemte forventningsindikatorer for en viss tidsperiode for hver enkelt enhet i opplæringen.

Lov å feile

Det har vært en bred prosess i forkant av det endelige fylkestingsvedtaket. Man ønsket en kort, overordnet plan, som særlig retter oppmerksomhet mot kvalitet og samspill, arbeids- og læringsmiljø og læring, og det skisseres strategier innenfor satsingsområdene. Plantittelen ble da Samspill for læring! Omforent visjon ble «Alt vi gjør skal føre til mer og bedre læring.» Det er et tydelig signal om at det skal være lov å feile, prøve, feile, prøve, for å lære. Prosessen ga signaler om at en konstant forventning om «mestring» i verste fall kunne ødelegge for både trivsel og læring. Begrepet ble derfor tonet ned i forhold til forrige plan. Det handler jo uansett om læring på veien mot mestring og kompetanse. Ungdommens fylkesråd spilte inn direkte til utdanningskomitéens møte at de ønsket et mer uttalt fokus på psykisk helse, og komitéen løftet det enstemmig inn i planen. En kommende sak fra fylkesrådet om en mer helhetlig «elevtjeneste» i skolene, vil dessuten bidra til bedre støtte for dem som sliter i hverdagen.

Ingen plan for skuffa

Strategiplanen er alltid oppe i det lokale arbeidet med handlingsplaner og i skoleeiers systemiske oppfølging. Hvert år har utdanningssjefen og etaten dialogmøter med skolene og opplæringskontorene, der man møter ledelsen og tillitsvalgte, samt en utvalgt avdeling med elever og lærere, vanligvis hver for seg. Som fylkesråd har jeg vært med på femti slike skolebesøk gjennom fire år. Mitt eget inntrykk og tilbakemeldingene er at møtene er utviklende. I tillegg skapes det felles forståelse for mål og tiltak gjennom godt forberedte rektorsamlinger annen hver måned. Strategiplanen er refrenget også i disse møtene, der man løser felles utfordringer og lærer av hverandre.

Stadig flere i nord gjennomfører

Jevnt arbeid for kvalitet og gjennomføring gir resultater. Andelen elever som fullfører og består vg opplæring i Troms øker jevnt. Bakom ligger et systemisk arbeid for kvalitet og gjennomføring, gode lokale prosesser og prosjekter, nye yrkesfagløp, et tydeligere ansvar for formidling til læreplass, og et godt samspill mellom partene i læringsmiljøet, ikke minst det daglige møtet mellom elevene og lærerne. Over tid gir dette i sum en oppadgående spiral i den nordlige landsdelen, der stadig flere unge voksne med fagbrev og høyere utdanning overfører viktigheten av skole til sine barn. Det gir gradvis en positiv kulturendring i favør skole og læring.

Vi er underveis, opp og fram, i samspill for læring. Kompetanse er bra for den enkelte ungdom, og svært viktig for arbeidslivet og samfunnet. Derfor er også den videregående opplæringen en viktig samfunnsutvikler i den mest spennende delen av landet.