- Regionreformen starter med baklengsmål

Vil frata fylkeskommunene oppgaver. Vannforvaltning foreslås flyttet fra regionalt folkevalgt nivå og over til statlige kontorer.

- Dette er påfallende, ubegrunnet og i strid med det som ellers sies nå midt i regionreformen, som jo nettopp skal overføre makt og myndighet fra staten til det regionale folkevalgte nivå, uttaler fylkesråd for kultur og næring i Troms, Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Til tross for at Norge har fått internasjonal anerkjennelse for organiseringen av arbeidet med vanndirektivet, der fylkeskommunene har en sentral rolle, så foreslår altså nå Klima- og miljødepartementet og Olje- og energidepartementet betydelige endringer i lovgivingen for å flytte myndigheten til direktoratene og staten.

Høringen fra departementene er tema i fylkestinget i Troms i dag, 19. oktober. Fylkesrådet vil invitere fylkestinget til å avgi høringsuttalelse i sakens anledning, og vil i saken gå nærmere inn på erfaringene fra arbeidet med vannforvaltning og konsekvensene av regjeringens forslag.

- Vann er en viktig felles ressurs for en bærekraftig samfunnsutvikling. God og helhetlig forvaltning, som ivaretar de samlede samfunnsinteressene knyttet til vann, krever lokal og regional kunnskap og engasjement i det offentlige, næringslivet og hos de frivillige. Dagens organisering har vært nybrottsarbeid og den sikrer politisk forankring, engasjerte lokalsamfunn og aktiv deltakelse fra alle berørte parter, sier fylkesråd Simonsen.

Departementene konkluderer for tidlig, planen har virket i ett år, og ikke på bakgrunn av resultater når de nå vil frata fylkeskommunene vannregionmyndighet og overføre den til Miljødirektoratet og fylkesmannsembetene. Det er et tilbakeslag miljømessig og demokratisk, mener fylkesråden.

- Det er åpenbart grunn til å påpeke ovenfor departementene at Stortinget har forutsatt at regionreformen skal gi regionene et større ansvar for samfunnsutviklingen. Å frata regionene politisk makt og overføre den til direktoratveldet er et stort steg i feil retning, uttaler fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap).