Nytt hurtigbåtanbud er ute

Anbudet omfatter tre ruter og skal være i drift fra 1. januar 2020.

Hurtigbåtrutene dette gjelder er rute 2 Tromsø-Finnsnes-Harstad, rute 3 Tromsø-Skjervøy og rute 4 Tromsø-Lysnes-Tennskjær.

- For fylkeskommunen er det viktig at hurtigbåttilbudet gir et moderne, forutsigbart og effektivt tilbud for innbyggerne i Troms, sier fylkesråd for samferdsel og miljø Ivar B Prestbakmo (Sp), og fortsetter:

- Det er utfordrende å få til innenfor samlet strammere økonomiske rammer fra staten, men vårt mål er der da hurtigbåttilbudet i Troms er en svært viktig del av infrastrukturen i vårt fylke.

I dag er rutene 2, 3 og 4 fordelt på to kontrakter, men i kommende kontrakt vil disse bli slått sammen til én kontrakt, i tråd med fylkestingets vedtak.

- Et viktig grep i dette anbudet er at rute 2, 3 og 4 samles i én kontrakt, noe som gir bedre fleksibilitet for å justere og tilpasse tilbudet innenfor kontrakten i 10-årsperioden - i tråd med fylkestingets vedtak, sier fylkesråd Prestbakmo, og legger til:

- Som fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms ser jeg fram til anbudene på det som blant annet omfatter en av landets største hurtigbåtruter Harstad-Finnsnes-Tromsø med over 200.000 årlig reisende.

Kontraktene har ulik oppstartsmåned, men samtlige er lagt til første halvår av år 2020. Varigheten på kontrakten er på 10 år.

Fristen for å levere tilbud er begynnelsen av februar 2018, og valget av operatør skal skje innen mars 2018. Se dokumentene i Doffin her.

Konkurransen gjennomføres som en åpen anbudskonkurranse der tildelingskriteriene er 60% på pris og 40% på kvalitet. Kvalitet for rute 2 har følgende tre hovedpunkter: Antall seter, alder på fartøyet og innredning/komfort. I tillegg er det krav om kiosk.

Miljøkravet er tilsvarende dagens båter. 30% av passasjerplassene om bord skal ha faste bord, øvrige seter skal ha regulerbar rygg. Hvert sete skal ikke være lengre enn to meter fra nærmeste ladepunkt for strøm/usb, og trådløst nett med tilgang til internett skal være tilgjengelig om bord.