Ny nærings- og utviklingsarena i Nord-Troms

Troms fylkeskommune og Statskog SF gir Nord-Troms regionråd til sammen 175.000 for å arrangere en nærings- og utviklingskonferanse i 2017. Konferansen skal samle tråder og aktører, synliggjøre Nord-Tromssatsingen, inspirere, bygge nettverk og gi påfyll til videre arbeid.

- Troms fylkeskommune har bidratt til en ekstra innsats i Nord-Tromsregionen, blant annet gjennom bevilgninger til kompetanse-, entreprenørskaps- og boligprosjekter. Tiltaket som nå har fått finansiering skal inngå i arbeidet med nærings- og utviklingsplan for regionen, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

En felles arena er et positivt tiltak for å fokusere på unge næringslivsledere og på videreutvikling av regionen.  Samarbeid, kompetanse og et ungt fokus er en rød tråd i Nord-Tromssatsingen og konferansen forventes å kunne bidra til ytterligere samarbeid for utvikling av regionen.

- Fylkeskommunen og Statskog ser økt utviklingsarbeid som resultat av samarbeidet i regionen. En felles arena vil kunne styrke utviklingsarbeidet ytterligere, sier Kåre Rasmussen, regionsjef i Statskog, Troms.

• Nord-Tromssatsingen er et samarbeid mellom de seks kommunene Nordreisa, Kvænangen, Kåfjord, Skjervøy, Lyngen og Storfjord. I tillegg til kommunene involverer satsingen flere ulike aktører og det gjennomføres prosjekter innenfor kompetanse, entreprenørskap og boligutvikling.
  • Fylkeskommunen har gjennom samarbeidsavtalen med Statskog bevilget kr. 175 000 til arrangementet og tilknyttede aktiviteter.
  • Hensikten med samarbeidsavtalen mellom Statskog og Troms fylkeskommune er å styrke arbeidet med næringsutvikling, folkehelse og friluftsliv i kommuner der Statskog er grunneier.