Ny giv i Dyrøy kommune

Fylkesrådet har gitt Dyrøy kommune status som omstillingskommune og bevilget midler som skal bidra til å skape et robust lokalt næringsliv og nye arbeidsplasser.

Troms fylkeskommune har i løpet av høsten utredet behovet for omstilling i Dyrøy kommune og besluttet i møte den 14. februar å gi kommunen omstillingsstatus i tre år fremover. I disse årene skal kommune jobbe systematisk og målrettet mot å bidra til å skape flere arbeidsplasser i kommunen, bevare eksisterende næringsliv og bidra til å skape nytt lønnsomt næringsliv i kommunen. I 2017 innebærer dette en bevilgning til kommunen på totalt tre millioner kroner. Kommunen stiller selv med en million kroner i finansiering.

- Dyrøy kommune har over tid opplevd nedgang i sysselsettingen og et omstillingsarbeid i kommunen kan bidra til å skape nye arbeidsplasser og gi kommunen flere bein å stå på, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Konsekvensutredningen viser blant annet at Dyrøy har hatt en langsiktig nedgang i befolkning og sysselsetting, i tillegg til at kommunen er svært sårbar i for næringsmessige endringer.

Ser man fremover, vil det derfor være viktig at det jobbes med å tilrettelegge for eksiterende næringsliv, og etablering av en bredere næringsstruktur. I Dyrøy skal man nå gå i gang med å lage en omstillingsplan for hele perioden, og en handlingsplan for det første året. Disse baseres en kartlegging av kommunens konkurransefortrinn og utviklingsmuligheter.

- En omstillingsstatus vil gi kommunen en mulighet til å ta grep om egen utvikling, og jeg håper de lykkes med det videre arbeidet, avslutter fylkesråd Ørnebakk.