Mindre fravær for skoleelever i Troms

Ifølge foreløpige tall fra Utdanningsdirektoratet som viser elevers fravær, andel uten vurdering og andel slutter har Troms forbedret seg kraftig siste skoleår og ligger på landsnittet.

Fraværet i videregående skole har gått ned etter innføringen av fraværsgrensen. Troms og Finnmark har aller størst forbedring i timefraværet med 5 timer mindre timefravær per elev enn i fjor. Troms har halvert dagfraværet fra 6 til 3, mens Finnmark og Oslo topper med et kutt fra 7 til 3 dager. Fraværet har gått mest ned blant elever som går på yrkesfaglige utdanningsprogram.

Tromsskolene imponerer med å ha tatt inn slakken fra høstterminen når det gjelder andel elever uten vurdering (IV) i minst ett fag og ligger nå med 3,2% like i overkant av landsnittet (3.1). I denne andelen skyldes 1,8% overskridelse av fraværsgrensen. Tre fylker i landet har en økning i andel elever med minst én IV, mens alle fylker har en lavere andel med IV i bare ett fag. Også her er Troms på landsnittet.

Færre elever slutter i løpet av skoleåret. Troms er her blant de fylker som forbedrer seg aller mest og er med 3,9% like foran landsnittet.

- Det er gjort en helt imponerende innsats i skolene i nord, og ettersom de tre nordligste fylkene allerede har igangsatt et felles forskningsbasert fraværsprosjekt for de nærmeste to årene, kan det bare gå én vei. Vi kan bli best i landet på tilstedeværelse og fullføring, sier fylkesråd for utdanning, Roar Sollied (V).