Millioner fordelt til friluftsliv i nærmiljøet

Fylkesrådet har fordelt over tre millioner kroner til 87 friluftslivsaktiviteter og 47 tilrettelegginger for friluftsliv i nærmiljøet.

Samlet beløp til friluftslivsaktiviteter er på 1 845 000 kroner, og er sammensatt av midler fra Miljødirektoratet og Troms fylkeskommune, mens beløpet på 1 407 000 kroner til tilretteleggingstiltak er fylkeskommunale midler. Søknadene er imøtekommet med hele eller deler av søknadsbeløpet.

- Formålet med midlene er å legge til rette for gode naturopplevelser for alle. Dette er populære tilskuddsordninger og mengden av innkomne søknader viser at det er stor aktivitet rundt om i hele fylket. Gjennom tildelingene til lokale lavterskeltiltak ønsker Troms fylkeskommune å støtte opp om det store engasjementet både når det gjelder aktivitetstiltak og tilrettelegging av friluftsområder, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Friluftslivsorganisasjonene, frivillige lag og foreninger og friluftsrådene er svært viktige bidragsytere i dette arbeidet.

Tilrettelegging av friluftslivsområder bidrar til å øke tilgjengeligheten og redusere slitasje. Gapahuker, klopper, bord og benker, bålplasser, enkle bruer, tilrettelegging rundt kulturminner, utsiktspunkt er blant tiltakene som støttes.

- Dette bidrar til godt tilrettelagte arenaer for alle de friluftslivsaktivitetene som foregår rundt omkring i nærmiljøene. Samtidig blir områdene mer attraktive og senker terskelen for at folk skal ta seg en tur ut i naturen, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Regionale organisasjoner

Noen eksempler på tiltak som har fått støtte:

• 4H Troms får til sammen 183 000 i tilskudd til aktiviteter, leir og kurs i 2017.
  • FNF-Troms får 60 000 kr til Friluftslivets uke 2017 og 10 000 kr til annen aktivitet
  • Troms orienteringskrets får til sammen 55 000 kr til leir og tur-orientering
  • Troms Turlag får til sammen 167 000 til seks ulike tiltak.

Sør-Troms

Noen eksempler på tiltak som har fått støtte:

• Midtre Hålogaland friluftsråd får 230 000 kr til bl.a. naturlos, friluftskoler og ungdom i natur og 123 000 kr til diverse fysisk tilrettelegging for friluftsliv (bord, benker, gapahuker)
  • Harstad Turlag får 100 000 til blant annet seniortilbud og integreringsprosjekt

Nord-Troms

• Reinrosa 4H får tilsammen 24 000 til ulike friluftslivsaktiviteter
  • Nord-Troms friluftsråd får 105 000 til sammen til blant annet friluftscamp for barn og ungdom og 100 000 kr til universell tilrettelegging ved Rundvatnet i Kvænangen.

Tromsøregionen

• Frilufslivsgruppa BULA-huset i Balsfjord får 10 000 til for sommerleir 2017
  • Ishavskysten friluftsråd får til sammen 152 000 til bl.a. turkalender, friluftsskole og 10-års jubileum og 140 000 kr til diverse fysisk tilrettelegging for friluftsliv (informasjonstavler, benker, postkassetrim)
  • Huset oppfølgingssenter Kirkens sosialtjeneste får til sammen 75 000 til aktivitet og idrett mot rus

Midt-Troms

Noen eksempler på tiltak som har fått støtte:

• Midt-Troms friluftsråd får til sammen 161 500 til blant annet friluftskoler og camp, turkalender og friluftsliv og psykisk helse og 161 000 kr til diverse fysisk tilrettelegging for friluftsliv (bord, benker, klopping og gjerdetrapper, besøkskartlegging).
  • Torsken turgruppe får til sammen 12 000 til høst- og våraktivitet