Mer dårlig nytt for Troms!

Fylkesråd for plan og økonomi, Gerd H Kristiansen (Krf), og fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp) reagerer på kutt til båt og fergedrift i Troms i regjeringens forslag til kommuneproposisjon for 2018.

- Regjeringens forslag til ny kostnadsnøkkel for hurtigbåt og ferge innebærer nye kutt for Troms, sier fylkesråd Kristiansen.

For neste år øker kuttbehovet med dette forslaget med ytterligere 15,3 millioner kroner, i tillegg til de kuttene som allerede er varslet.

Hovedårsaken til det negative utslaget for Troms er en modell for beregning av «legitime» kostnader til fergedrift som en funksjon av årlig gjennomsnittlig trafikk. I praksis er konsekvensen av dette at Troms-samfunnene forventes betjent av små ferger og få avganger.

- Transportbehovene i Troms er imidlertid i liten grad styrt av det gjennomsnittlige, sier Kristiansen, og fortsetter:

- Mest synlig er dette på transport av sjømat fra yttersida. Slakteriene slakter ikke en og en fisk etter som det er ledig kapasitet på ferga. Skreien kommer når den kommer, ikke når det passer inn i vår rutetabell. Når fisken skal på land må våre ferger være klare, store nok til å ta unna. Konsekvensene av ytterlige reduksjoner fra staten til båt og fergedrift vil kunne bety redusert frekvens på samband, endrede billettpriser, eller kutt innen andre samferdselsformål. Det vil være negativt for utviklingen av Troms-samfunnet og et ansvar regjeringen også må ta inn over seg, sier Prestbakmo.

Departementet er vel kjent med at denne nye kostnadsnøkkelen innebærer at Troms taper enda mer enn før, og at det er et betydelig avvik mellom faktiske kostnader og systemets kostnadsdekning.

- Det er nær ubegripelig at man likevel innfører dette systemet, men kan vanskelig tolkes på annen måte enn at den grunnleggende målsetningen ved inntektssystemet om å utjevne kostnadsforskjeller og sette fylkene i stand til å tilby likeverdige og gode tjenester er forlatt fra regjeringens side, sier Kristiansen.

Fra toppnivået i 2014 har inntektsrammene til Troms vært bratt nedadgående. Korrigert for lønns- og prisvekst samt endringer i oppgaver har Troms omlag 80 millioner kroner mindre i 2017 i ramme fra regjeringen enn man hadde i 2014. I 2021 vil man, dersom inntektssystemet opprettholdes, ha nær 200 millioner kroner mindre per år å yte tjenester for. Dette har store konsekvenser både for den videregående opplæringen, for buss-, båt- og fergetilbudet og for vedlikeholdet av veiene.

- Vi frarøves muligheten til å utvikle fylket og landsdelen. Der kunnskapsministeren snakker om krafttak for økt gjennomføring i videre utdanning, svarer kommunalministeren med å svekke våre ungdommers muligheter til en god videregående opplæring. Der fiskeriministeren snakker om hvor travelt en død laks har det, sørger kommunalministeren for at veien fra kyst til bord blir enda lengre. Vi har en oppfordring til regjeringen: Kan de ulike ministrene snart begynne å snakke sammen?, sier fylkesråd Prestbakmo (Sp).

 

 

×