Marja Helene Fjellheim Mortenson blir en del av landsdelsmusikerordningen

Marja Helena Fjellheim Mortensson blir en del av Landsdelsmusikerordningen i Nord-Norge det kommende året. Hun blir ansatt ved Kultur i Troms i Harstad over sommeren, og blir dermed en del av kollegiet i Troms fylkeskommune.

Marja Helena er fra Svahken sijte i Engerdal og er en formidler av den sørsamisk joiken. Hun har tidligere mottatt Hedmark fylkeskommunes kulturpris for 2013, og i begrunnelsen het det bl.a. at Marja i ung alder har utmerket seg både som en formidler og en fornyer av den sørsamiske kulturen.

Som en del av landsdelsmusikerordningen gis en ung og oppadgående samisk utøver muligheten til å fokusere på egne og samarbeidsproduksjoner, uten økonomisk risiko, samt virke i et profesjonelt kollegium. Med denne ansettelsen ser man også et potensiale i å styrke det kulturelle samarbeidet mellom det nord- og sørsamiske, vise likheter og ulikheter i språk og musikalsk uttrykk, og formidle dette utad.

Allerede onsdag 28. juni vil man kunne oppleve Marja Helena i en LiNN produksjon på Festspillene i Nord-Norge, nemlig med produksjonen Varder kl. 22.00 på Nordic Hall.

Márjá Helene Fjellheim Mortenson lea mielde riikkaoassiordnegis Davvi-Norggas

Mis lea stuora illu beassat muitalit ahte Márjá Helene Fjellheim Mortenson lea virgáduvvon oassin Davvi-Norgga Riikkaoasse- ortnegii boahtte jagi. Son virgáduvvo Kultuvra Romssa Hárštakk kantuvrii čavččabeallai ja beassá leahkit kollegan Romssa Fylkasuohka barggiide.

Márjá Helene lea Lulli sámeguovllus eret Svahken Sitje Engerdalas. Son lea gaskkaolmmoš Lullisáme juoigamis. Márjá Helene oaččui 2013:is Hedemárkku Fylkasuohkana kulturbálkáhumi dan dihte go son lea áŋgirušan barggat Lullisámi kultuvrrain. Gaskkaolmmožin ja ođasteaddjin.

Riikkaoasse- ortnegis oačču nuorra ođđa sámi kulturguoddi vejolašvuođa fokuseret iežas ja produseret ovttas earáiguin. Ii ge dárbbaš ekonomalaš risiko biddját dasa ja beassá maid barggat profešunealla olbmuiguin ovttas. Dan virgádeamis oaidnit maid vejolašvuođaid nannet davvi- ja lullisámi kultuvrra. Muđui beassá maid oaidnit erenoamášvuođaid giellas ja musikálašovdanbuktimis.

Geassemánu 28. beaivvi (gaskkavahkku) lea juo vejolaš vásihit Márjá Helene LiNN produkšuvnnas Davvi-Norga Feastariemuin nammalassi Varder bihtás diibmu 22.00 Nordic Hallas.