Lyser ut nytt anbud for Langbakken

Etter at Elvenes Maskin AS gikk konkurs, vil byggingen av nye fv 866 Langbakken bli forsinket.

- Det er alltid trist når selskaper går konkurs og folk mister jobben, og for Langbakken sin del betyr dette at byggingen vil bli minst seks måneder forsinket. Etter råd fra Statens vegvesen vil Troms fylkeskommune så snart det er praktisk mulig lyse ut nytt anbud for å få ferdigstilt byggingen av fylkesvei 866, sier fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Det gjenstår såpass mye arbeid for ferdigstillelse av veiprosjektet til rundt 100 millioner kroner, at Statens vegvesen har i sitt faglige råd til fylkeskommunen anbefalt at det resterende arbeid lyses ut i ny anbudsrunde. Saken om nytt anbudsgrunnlag vil bli lagt fram for behandling i fylkesrådet så raskt som mulig.

- En slik utsettelse er svært beklagelig. Fylkesvei 866 Langbakken er et viktig samferdselstiltak for å sikre en framkommelighet som spesielt den betydelige sjømattransporten er helt avhengig av. En må på påregne at ny oppstart ikke skjer før i juni, både på grunn av at ny anbudsrunde nødvendigvis tar litt tid, men også restriksjoner i forhold til når spregninger kan foretas, sier fylkesråd Prestbakmo.