Kvænangen får 3 millioner til omstilling

Fylkesrådet har gitt Kvænangen kommune status som omstillingskommune og bevilget midler som skal bidra til å skape et robust lokalt næringsliv og nye arbeidsplasser.

Troms fylkeskommune har i løpet av våren 2017 utredet behovet for omstilling i Kvænangen kommune og besluttet i møte den 9. mai å gi kommunen omstillingsstatus i tre år fremover. I disse årene skal kommunen jobbe systematisk og målrettet mot å bidra til å skape flere arbeidsplasser i kommunen, bevare eksisterende næringsliv og bidra til å skape nytt lønnsomt næringsliv i kommunen.

I 2017 innebærer dette en bevilgning til kommunen på totalt tre millioner kroner.

- Kvænangen kommune har over tid opplevd nedgang i sysselsettingen og et omstillingsarbeid i kommunen kan bidra til å skape nye arbeidsplasser og gi kommunen flere bein å stå på, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Konsekvensutredningen viser blant annet at Kvænangen har hatt en langsiktig nedgang i befolkning og sysselsetting på 11,5% de siste ti årene. Særlig innen naturbaserte næringer. Kommunen preges av en stor offentlig sektor, og det er behov for å etablere flere nye arbeidsplasser i privat sektor.

- Jeg håper at kommunen lykkes med å bidra til å skape nye arbeidsplasser i omstillingsperioden, sier fylkesråd Ørnebakk.