Krever minimum 2 milliarder i året i nasjonale rassikringsmidler

Flere stengte fylkes- og riksveger de siste ukene på grunn av ras eller fare for ras er en kraftig påminning om behovet for rassikring i landsdelen. Til våren legger regjeringen fram sitt forslag til nasjonal Transportplan (NTP) for 2018-2029 der blant annet nasjonal ramme for skredsikring på fylkes- og riksveger bestemmes. Kravet er at det hvert år må settes av 2 milliarder i nasjonal skredsikringsramme til fylkes- og riksveger 2018-2029.

Dette er et krav alle de ti fylkeskommunene som samarbeider i Nasjonal rassikringsgruppe står bak. Bare i Nord-Norge er behovet på 18 milliarder for rassikring på strekninger med høy- og middels rasfare. For Troms sin del er behovet her på ca 5,4 milliarder bare på fylkesvegene.

Forventer å bli hørt

Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp), er krystallklar på at behovet for rassikring i Troms, Nord-Norge og resten av landet må prioriteres i kommende Nasjonal Transportplan 2018-2029, og forventer at regjering og Storting tar dette på alvor når man til våren avgjør hvor stor nasjonal skredsikringsramme for fylkes- og riksveg i perioden skal være.

- Når Stortinget har bestemt hvor mye som avsettes til nasjonal skredsikringsramme årlig og samlet i NTP 2018-2029, er vi klare til å gå løs på løse gjenstående skredutfordringer på våre fylkesveger så raskt som overhode mulig, sier Prestbakmo, og fortsetter:

- Fylkestinget i Troms vil allerede i oktober/november få forelagt prioriteringssak på skredsikringstiltak i Troms kommende år på bakgrunn av de rammene Stortinget setter i NTP 2018-2029.

Stenging gir stor utfordringer

De siste par ukene har flere vegstrekninger i Troms og Nord-Norge for øvrig vært stengt på grunn av ras eller fare for ras. Eksempelvis fv 87 Tamokdalen, fv 868 Pollfjelltunnelen, fv 293 Holmbuktura og fv 347 Arnøy. De er alle i kategorien høy eller middels skredfaktor og av de vi ønsker å løse.

- Stengning av disse og andre fylkesveg- og riksvegstrekninger gir store utfordringer for næringsliv, men ikke minst innebærer rasfaren en utrygghet for folk i det daglige, og i verste fall  fare for liv og helse. Derfor forventer jeg at regjering og et samlet Storting tar Nasjonal rassikringsgruppes krav om 2 milliarder årlig i NTP-perioden 2018-2029 på alvor, sier fylkesråd Prestbakmo.

Nasjonal rassikringskonferanse i Tromsø 9. mars

9. mars inviterer Troms fylkeskommune og Nasjonal rassikringsgruppe til nasjonal rassikringskonferanse i Tromsø, der både samferdselsminister og medlemmer av Stortingets transportkomite forventes å delta, i tillegg til både faglige, politiske  og andre fra blant annet de ti fylkeskommunene i Nasjonal rassikringsgruppe.

Her vil fokuset være på utfordringene rasfaren gir for folk, næringsliv og beredskap, økonomiske behov framover, faglig løsninger og Nasjonal Transportplan 2018-2029.

- Videre også at nasjonal skredsikringsramme i inneværende NTP periode 2007-2017 har gitt flere gode resultater på skredsikring blant annet i Troms, deriblant flere viktige tiltak i Torskenpakken med Gryllefjordbrua, Ballesvikskardtunnelen på fv 86 og fv 232 Kaperdalen som Troms fylkeskommune er godt fornøyd med å ha realisert, sier Prestbakmo.