Her er det nye ungdommens fylkesråd i Troms

Victoria Figenschou Mathiassen (19) skal lede ungdommens fylkesråd i Troms det neste året. Arbeidslista er allerede lang.

3.-5.november ble det avholdt ungdommens fylkesting (UFT) på Fylkeshuset i Tromsø. Der vedtok representanter fra ungdomsrådene i Troms et nytt ungdommenes fylkesråd (UFR) og saker rådet skal jobbe med det kommende året.

UFT består av representanter fra alle de kommunale og regionale ungdomsrådene i Troms, og er en årlig samling der ungdom vedtar felles politikk og et nytt UFR. Årets UFT var den åttende av sitt slag, og er en årlig happening for engasjert ungdom i Troms.

Fredag startet samlingen med en minikonferanse om psykisk helse, der det ble diskutert hvilke utfordringer Troms-ungdommer møter i hverdagen og hva som kan gjøres for å forbedre den psykiske helsen. Blant annet ble tiltak som MOT og forbud mot retusjert reklame diskutert, og mobbeombud Jon Halvdan Lenning var på besøk.

Lørdag fortsatte samlingen med kurs og workshops som har som hensikt å lære ungdom hvordan de driver godt ungdomsrådsarbeid. Ungdommene fikk derfor gode skoleringer i blant annet tale, debatt, saksgang og medieteknikk, i tillegg til at de jobbet frem saksforslag som skulle opp til votering dagen etter.

Den tredje og siste dagen ble selve UFT avviklet. UFT skal speile hvordan det ordentlige fylkestinget fungerer, og sakene som vedtas her skal legge føringer for Troms fylkeskommunes ungdomssatsing. Sakene er delt inn i fem områder:

1. Utdanning og næring
  2. Samferdsel, miljø og klima
  3. Ungdomsråd og elevråd
  4. Kultur, idrett og helse
  5.  Internasjonalt og Nasjonalt samarbeid

Blant sakene som ble vedtatt finner vi blant annet ønske om en felles overordnet strategi for IKT-bruk i skolen, inkludering av Svalbard i Barents-samarbeidet, tiltak for å forbedre ungdoms psykiske helse, stans av nedrustningen av Forsvaret i nord, større fokus på miljø og endringer av fraværsgrensen.

I tillegg ble det valgt et nytt UFR som skal jobbe for å få realisert flest mulig av sakene som UFT vedtok. Rådet består av ungdommer fra hele Troms, og fordeler seg slik:

Ungdommens Fylkesråd i Troms 2017/18:

Leder:

Victoria Figenschou Mathiassen, 19 år (Skjervøy)

Nestleder:

Martin Gamst Johnsen, 19 år (Tromsø)

Medlem 2 år:

Runar Monsen,  17 år (Kåfjord)
Martine Daleng, 15 år (Salangen)
Ingeborg Gjerdrum Foshaug, 16 år (Målselv)

Medlem 1 år:

Benedicte Bjørnås, 17 år (Målselv)