- Gratulerer med seier, Nord-Troms!

Fylkesråd for helse, kultur og næring gratulerer Nordreisa videregående skole med seier i den nasjonale marine innovasjonscampen på Hell!

Fylkesråden synes det er en gledelig tilbakemelding at satsinga fylkeskommunen bidrar til vurderes som svært viktig.

- Det er også gledelig at det nettopp var Nord-Troms som vant fordi området systematisk har tatt tak i utfordringer og utformet en breddesatsing hvor entreprenørskap og unge er sentralt. Det er viktig at en har evnet å bygge videre på ulike satsinger, ta tak i tråder og følge dem opp samtidig som en har hatt øye for planlegging og helhet, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Eksempelvis er det en klar tråd fra tiltak og funn i omdømmeprosjektet i Nord-Troms til satsingen på entreprenørskap i grunnskole, videregående skole og på unge gründere. Helhetstenking er et nøkkelord og fylkeskommunen har derfor støttet både skolesatsingen, Hopp Ide, ungt entreprenørskap (UE) og Newtonrom.

- Det har vært arbeidet godt med forankring i den enkelte kommune, i regionråd, næringshage og skoler. Eller som det er sagt fra en av ildsjelene i Nord-Troms; «når flere «putter innsats i potten» og jobber mot felles mål blir det veldig bra!». Jeg vil framheve at det også handler om personer som over år har maktet å se sammenhenger, få samarbeid, skape motivasjon og ta prosjekter videre i ny innsats, sier Ørnebakk.

Det er mange som legger innsats i å få til en lokal og regional utvikling for sted og næringsliv og sist men ikke minst er det viktig å framheve satsingens aktive deltagelse og innsats fra de unge selv. Her vil fylkesråden også nevne at Nord-Troms ungdomssatsing RUST blir lagt merke til og brukt som inspirasjon.