Gir støtte til mer fugleturisme i Troms

Troms fylkeskommune støtter Nibio (tidligere Bioforsk Nord) med  300.000 kroner for å øke kunnskapen om fugl hos reiselivsbedrifter som vil satse på fugleturisme som hoved- eller delaktivitet i sin forretningsdrift.

Det skal gjennomføres felles samlinger for å bygge kunnskap om fugl og verneområder samt bygge samarbeidsrelasjoner mellom reiselivsvirksomheter. Det skal tilrettelegges for fysiske anlegg som foringsplasser, fuglekasser, stier og skjul. I samarbeid med forvaltningsmyndighet for verneområder, kommuner og frivillige organisasjoner vil en tilrettelegge for bærekraftig fugleturisme i noen viktige verneområder/fuglelokaliteter. Det skal gjennomføres informasjonstiltak for turister og lokalsamfunn.

- Innovasjon Norge har fått utarbeidet en undersøkelse som viser at det foreligger et potensiale for reiselivsutvikling med utgangspunkt i fuglekikking. Prosjektet treffer på reiselivsstrategi om kompetanse og produktutvikling rundt fylkets fortrinn. For å realisere prosjektet inngår Troms fylkeskommune i et spleiselag med Miljøverndepartementet, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Prosjektet forventes å gi økt verdiskapning i turistbedriftene gjennom kunnskap og bærekraftig turisme. Bedre beskyttelse av naturen gjennom kompetanseheving, mindre slitasje og forstyrrelse av sårbare områder gjennom tilrettelegging.  Økt bevissthet og engasjement omkring fugl, biologisk mangfold og verneområder er også forventet effekt.