Gir penger til bredbåndsutbygging i Balsfjord

09.09.17

Fylkesrådet har bevilget 400.000 kroner til bredbåndsutbygging til Balsfjord kommunes prosjektet «Høykapasitets bredbåndsnett i området Sletta – Malangseidet».

Området som får tilbud er en strekning på strekning 13 kilometer. Innbyggerne i området har i dag ikke mulighet for å koble seg til høykapasitetsbredbåndsnett med kapasitet på over 30 Mbit/s slik at området er et «hvitt NGA-område».

Pengene bevilges over næringsrettede utviklingsmidler.

80 husstander og næringsaktører i utbyggingsområdet har signalisert interesse for å knytte seg til nettet. Området har flere større gårdsbruk om har behov for raskere bredbånd i forbindelse med sine gjøremål og rapporteringer, noe dette prosjektet vil bidra til. Prosjektet har en totalkostnad på 2.482.492 kroner eks. mva. Kommunen bidrar med 100.000 kroner, befolkningen i området med dugnadsinnsats verdsatt til  360.000 kroner.

Balsfjord kommunes søknad er basert på utlysing i Doffin om etablering av høykapasitets bredbåndsnett i områder uten slikt tilbud i dag og forhandlinger med tilbyder i konkurransen. Det er gjennom folkemøter avklart mulighet om kostnaden kunne reduseres gjennom dugnadsinnsats av lokalbefolkning og andre.

- Bredbåndsprosjekt som sikrer tilbud om høykapasitetsbredbåndsnett i hele Troms og hvor både utbygger, innbygger, kommune og fylkeskommunen bidrar er viktig for å sikre aktive og levedyktige bygder i Troms, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).