Gir 16,6 millioner kroner til massedyrking av «fabrikkrøyk-forede» alger

Fylkesrådet har bevilget 16,6 mill. kroner til UiT - Norges arktiske universitet for realisering av prosjektet «Oppskalering av massedyrking av kiselalger til industriell skala».

- Utgangpunktet for prosjektet er universitetets samarbeid med Finnfjord AS om en pilotskalaproduksjon av kiselalger "foret" med fabrikkrøyk ved Finnfjord smelteverk. På grunnlag av positive resultater ble det søkt midler fra fylkeskommunen til en oppskalert produksjon. Det er videreutvikling og foredling av kunnskapen tilknyttet denne oppskaleringen som fylkesrådet finansierer gjennom de tre doktorgradsstillingene og laboratorieutstyr, sier fylkesråd for helse, kultur og næring, Willy Ørnebakk (Ap).

Ved universitetet er det en stor satsing på fornybar energi gjennom etableringen av Arctic Center for Sustainable Energy (ARC) i 2017, og prosjektsamarbeidet med Finnfjord AS om produksjon av kiselalger inngår i denne satsingen.

I 2012 reduserte Finnfjord el-kraftforbruket i ferrosilisiumprosessen med 30 prosent gjennom investering i energigjenvinningsanlegg.
Imidlertid representerer smelteverket et betydelig utslipp av fabrikkrøyk med innhold av CO2 (karbondioksid) og NOx (nitrogenoksider) i produksjon av ferrosilisium.

Samarbeidet mellom universitetet og Finnfjord AS om kiselalgeproduksjon forventes å gi vesentlig reduksjon av disse klimagassene, og samtidig gi en bærekraftig produksjon av algebiomassen. Mulighetsområdene for anvendelse av algebiomassen skal analyseres og vurderes i prosjektet, og er i hovedsak tilknyttet algenes innhold av omega-3 og protein.

- Det er flere årsaker for å støtte forskningen i oppskaleringen av algeprosjektet. Forskningen og erfaring ved algeprosjektet er tverrfaglig og har derfor høy grad av overføringsverdi til annen industri, det dannes faktagrunnlag for industriell skala, og gir studenter ved universitetet tilgang til forskningsbasert produksjon i sitt utdanningsløp og i forskningen. Samtidig vet vi at klimaendringer utløst av CO2 er en av de største utfordringene verden står overfor i dag, og dette prosjektet omfatter rens og reduksjon av fabrikkutslipp, avslutter Ørnebakk (AP)