Fylkesrådet Ørnebakk er klart

Willy Ørnebakk fra Arbeiderpartiet er utpekt av fylkesordføreren til å danne nytt fylkesråd i Troms. Fredag 16. juni ble det nye fylkesrådet presentert for fylkestinget.

- Det er en stor glede for meg å kunne presentere ett nytt fylkesråd, hvor vi viderefører det gode samarbeidet mellom AP, Sp, Venstre og KrF. Og så får vi inn to nye personer, som jeg vet vil bidra til å prege fylkesrådets politiske arbeid på en sterk og positiv måte, sier den nye fylkesrådslederen, Willy Ørnebakk (Ap).

Det var på slutten av gårsdagens fylkesting av Arbeiderpartiets Cecilie Myrseth varslet at hun hadde meldt sin avgang til fylkesordføreren. Når fylkesrådslederen går av betyr det også at hele fylkesrådet går av sammen med lederen. I henhold til den parlamentariske praksis varslet fylkesordføreren  deretter fylkestingets medlemmer. Det ble så klart at de samarbeidende partiene Arbeiderpartiet, Sp, Venstre og KrF vil fortsette sitt politiske samarbeide i fylkesråd, og fylkesordføreren utpekte dermed Arbeiderpartiets kandidat Ørnebakk til ny fylkesrådsleder.

Det nye fylkesrådet består av:

• Fylkesrådsleder Willy Ørnebakk, Ap
  • Fylkesråd for samferdsel og miljø, fylkesrådets nestleder: Ivar B. Prestbakmo, Sp
  • Fylkesråd for kultur og næring: Sigrid Ina Simonsen, Ap
  • Fylkesråd for utdanning: Roar Sollied, Venstre
  • Fylkesråd for plan og økonomi: Ane-Marthe Aasen, KrF

Det er to nye navn i det påtroppende fylkesrådet.

Sigrid Ina Simonsen (33) er fra Harstad, og kommer fra Statoil. Hun har doktorgrad i fysikk. Simonsen er leder av Harstad Arbeiderparti, sitter i kommunestyret i Harstad, samt planutvalget og havnestyret i Harstad. Hun er samboer og har to barn.

Ane-Marthe Aasen er fra Tromsø, og kommer fra stilling som rådgiver i Kunnskapsparken Nord (KUPA). Aasen har mastergrad i statsvitenskap. Hun har tidligere vært fylkesvaraordfører i Troms i perioden 2003-2007, og har vært medlem av fylkestinget, kommunestyret i Tromsø og formannskapet i Tromsø. Hun har også sittet i styret til Universitetet i Tromsø. Aasen er forlovet og har ett barn.