Fylkesrådet bidrar til økt bredbåndsutbygging i Målselv

Fylkesrådet gir 1,3 millioner kroner til Målselv kommune og deres NGA-utbygging.

Bevilgningen bidrar til at innbyggere og næringsliv i områdene øst for Målselva og nord for Olsborg til grense mot Balsfjord kommune får tilbud om tilkobling til høykapasitets bredbåndsnett (NGA). Det legges opp til at 200 kunder knytter seg til nettet.

- Utbyggingen bidrar til at innbyggere og næringsliv i området får tilgang til høykapasitets bredbåndsnett med tilhørende tilbud av tjenester. Området har flere gårdsbruk og tilgang til høykapasitets bredbåndsnett bidrar til at deres drift forenkles, sier fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Satsingen må ses i samband med Troms fylkeskommunes støtte til bredbåndsutbygging i Målselv i 2016 hvor det ble bevilget 6,5 millioner kroner til etablering av høykapasitets bredbåndsnett for området vest for Målselva fra Buktamoen og mot kommunegrense Lenvik.

Utbyggingen skjer ved at kommersiell aktør mot får tilskudd til å bygge og levere bredbåndstjenester i det aktuelle området.