Elev- og lærlingombud er ansatt

Anita Lervoll fra Kåfjord er ansatt av fylkesrådet i den nyopprettede stilingen som elev- og lærlingombud i Troms.

- Dette er en stilling som lenge har vært ønsket av elever og lærere, og som vil være en styrke for hele utdanningsløpet til elevene. Jeg er glad for at vi har fått en såpass allsidig og erfaren ansatt på plass som Anita, sier fylkesrådsleder Cecilie Myrseth (Ap).

Fylkesrådet har ansatt Lervoll i et åremål for seks år i stillingen, hvor hennes viktigste oppgave vil være å styrke og videreutvikle elever-, lærlingers og lærekandidaters medvirkning og deltakelse i egen opplæring.

Elev- og lærlingeombudet skal være en brobygger mellom skolene, lærebedriftene, fylkeskommunen og elever, lærlinger og lærekandidater, og skal dekke alle som befinner seg i et opplæringsløp i regi av Troms fylkeskommune.

- Formålet er å fremme samarbeid og dialog, samt å forebygge misforståelser og konflikter. Ombudet skal utgjøre en viktig ressurs for alle aktører i skolesamfunnet og opplæringsinstitusjoner både som en kritisk samarbeidspartner og en pådriver på elever, lærlingers og lærekandidaters premisser, sier fylkesrådsleder Myrseth.

Elev- og lærlingeombudet skal være elevenes og lærlingenes forlengede arm, og arbeide på et fritt og selvstendig grunnlag helt uavhengig av administrativ og politisk ledelse i fylkeskommunen.

Viktige oppgaver for det nye ombudet er å drive opplæring og informasjonsarbeid, samarbeide på vegne av elevene mot skolene og å være en talsperson i saker og spørsmål som angår elevene.

- Jeg er opptatt av å sikre barn og unges rettigheter og muligheter for medvirkning i eget opplæringsløp. Å lykkes gjennom utdanningsløpet er særdeles viktig både for den enkelte og for samfunnet som helhet. Jeg vil jobbe som brobygger og pådriver, sier Lervoll.

Anita Lervoll kommer fra stillingen som enhetsleder for oppvekst i Kåfjord kommune. Tidligere har hun jobbet som lærer, og har siden 1991 vært ansatt i Riddu Ridddu festivalen. Lervoll har hovedfag i pedagogikk, og er også utdannet lærer.